Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2023: september t/m december

2023-12-29
1000562
  • [nieuws]
  • 6:41

2023 gaat de dikke boeken van Van Dale in als het jaar van de ‘graaiflatie’. Met een overtuigende meerderheid koos het volk dat als ‘woord van het jaar’. In e-commerce was het jaar ook getekend door economische uitdagingen. Retailers werden geconfronteerd met de nasleep van corona, met onder andere hoge energieprijzen en stijgende personeelskosten. Diverse bedrijven vochten voor hun voortbestaan. We blikken terug op het nieuwsjaar 2023 in drie afleveringen, met vandaag: de laatste maanden van het jaar.

Benieuwd naar de andere jaaroverzichten? Lees hier het Twinkle Jaaroverzicht januari t/m april en die van mei t/m augustus. Dan ben je weer helemaal bij voor het nieuwe jaar.

September

De zomer is voorbij. Lekker uitgerust weer aan de slag en met frisse moed er tegenaan. Toch was september een maand waarin verschillende retailers het moeilijk hadden. Van warenhuis Tomo, dat even daarvoor failliet al was gegaan, wordt bekend dat het bedrijf niet in de huidige vorm door kan gaan. Webwinkel BookSpot onderdeel van Audax, besluit de stekker eruit te trekken. ‘Om efficiënter en met meer focus te kunnen werken, wordt het aantal retailmerken beperkt’, aldus Audax. Een grote schok komt pas als blijkt dat BCC het faillissement aan moet vragen. De elektronicaretailer zit al langere tijd in financiële nood en weet hij tij niet te keren. Als een echt grote verrassing komt het nieuws echter niet. Ook winkelketen Shoeby heeft het moeilijk en werkt aan een akkoord met schuldeisers. Het is echter niet alleen maar kommer en kwel in september. Zo zijn er genoeg andere retail ontwikkelingen: H&M voert retourkosten in meerdere markten in, waaronder Nederland, JD Sports neemt branchegenoot Courir over en Knuspr koopt juist diens branchegenoot Bringmeister. De Nederlandse winkels van Perry Sport en Aktiesport worden omgebouwd naar de formule Sprinter (ook online). Supermarkt Spar sluit ondertussen aan in de retailmediapolonaise, en kondigt ook aan samen te werken met Uber Eats. Wie dat alles wil vieren, kan een taart kopen bij gefelicitaart.nl, het platform dat diezelfde maand wordt ingelijfd door Topgeschenken Nederland. Zalando besluit ondertussen de productrecensies op zijn platform te verwijderen. Ook in september: Kaartje2Go start spin-off Print.one, Takko Fashion lanceert dan eindelijk de webshop in Nederland, bol.com start een recommerce-dienst voor partners en het moederbedrijf van Cameranu neemt omnichannel retailer Vocas over.

Oktober

Als je dacht dat het BCC-nieuws met het sluiten van de vorige maand wel ophield heb je het mis. In oktober wordt bekend dat dochterbedrijf Aircoshop van BCC is meegezogen in het faillissement van de retailer, E2-Energie neemt het bedrijf later die maand over. Ondertussen wordt duidelijk dat MediaMarkt geïnteresseerd is in winkels van BCC. De retailer is al langer op zoek naar locaties voor kleinere filialen en ziet zijn kans schoon. Voor Staples valt het doek. De specialist in kantoorartikelen weet het hoofd niet boven water te houden en wordt nog diezelfde maand overgenomen door 123inkt.nl. En ook fashionretailer Peter Hahn verkeert in financiële problemen. En dan is er bol.com, of beter gezegd: bol. Het platform besluit dat men inmiddels wel weet dat het om een online platform gaat en besluit de extensie uit de merknaam te halen. ‘Nu is het vanzelfsprekend dat we online zijn, 25 jaar geleden was dat niet zo. We moesten klanten laten weten dat ze ons online konden vinden. En niet op bol.nl, maar op bol.com’, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Bol (wel nog met de oude merknaam) staat ook dit jaar weer bovenaan de Twinkle100, de lijst met grootste webwinkels van het land. Die lijst noteert voor het eerst in de geschiedenis een omzetdaling, zij het licht. Die lijst werd traditioneel weer bekendgemaakt tijdens event Shopping Today, en daar maakte wehkamp bekend verzendkosten te gaan rekenen voor bezorging aan huis. Een symbolisch bedrag van 50 eurocent, als motivator om bij een pakketpunt te laten bezorgen, maar toch. Ook in oktober, ceo Duncan Hoy zegt ‘doei’ tegen Plus, Kruidvat lanceert dan eindelijk zijn langverwachte marktplaats, Tjeerd Jegen besluit na ruim een jaar te vertrekken als ceo van Takko Fashion en groothandel Eriks wordt overgenomen door de Amerikaanse investeerder Lone Star.

November

We zijn dit jaar al genoeg faillissementen tegengekomen. In november waren die er zeker ook, daarover later meer. Maar de koude, donkere maand tekende zich vooral door een aantal opmerkelijke overnames. Zo neemt de Thaise investeerder Central Group de aandelen van Signa Group in Selfridges over, en krijgt daardoor de volledige controle over het moederbedrijf van De Bijenkorf. Dichterbij huis, en op wat kleinere schaal, wordt CLS Healthcare overgenomen door Tonga. Die eerste is het bedrijf achter webshops als Willie.nl. Decathlon koopt de bekende webshop Bergfreunde, waar bergbeklimmers terecht kunnen voor hun gear. En de Duitse investeringsfonds Mutares neemt alle Prénatalwinkels en e-commerce activiteiten in Nederland over van de PRG Retail Group. Zoals gezegd waren er ook weer faillissementen te melden. De bekendste is die van Droginet. Het bedrijf achter webshops als Koopjesdrogisterij heeft al langer problemen en gaat uiteindelijk over de kop. Wel wordt nog gekeken naar een doorstart. Ook wordt in november bekend dat ’s lands bekendste online betaalmethode iDeal over enkele jaren anders gaat heten. Vanaf 2025 noemt de nieuwe eigenaar EPI de betaalmethode Wero. Nog even geduld dus. Albert Heijn kondigt in deze maand een nieuwe bezorgservice aan. Met de Buurtroute kunnen klanten bezorgmomenten aan elkaar koppelen. Efficiënter voor de super en klanten besparen bezorgkosten. De buurtroute doet wel erg denken aan de manier waarop Picnic zijn boodschappen al jaren bezorgt. Over online supers gesproken: Crisp haalt nog eens 35 miljoen euro aan groeigeld op. Dan nog een faillissement, na VanMoof eerder dit jaar is het ook schluss voor e-bikemerk Qwic. En na maandenlange stilte blijkt het ineens minder te gaan met de marketplace aggregators, waarvan Dwarfs in Nederland de bekendste is. Een van de grondleggers van het model, Thrasio, zit in financieel zwaar weer. MediaMarkt start ondertussen met een nieuw format in Nederland: Xpress. Het gaat hierbij om kleinere stadswinkels. Dan nog twee opvallende transfers. Jeanine Holscher kondigt aan te vertrekken als ceo bij Blokker. En werd enkele maanden geleden pas het vertrek van ceo Linda Keijzer bij Xenos wereldkundig gemaakt. In november wordt bekend dat zij ceo wordt bij Leen Bakker en Kwantum.

December

Hoe kun je een jaar dat bol (zonder com) stond van de faillissementen en financiële uitdagingen beter eindigen dan met … juist: faillissementen en financiële uitdagingen. Ook in december gingen er weer enkele bekende retailers kopje onder. Die van Sprinter was misschien wel het bekendste, hoewel bij veel consumenten de namen Perry Sport en Aktiesport eerder een belletje zal doen rinkelen. De retailketen zat net in de ombouw naar een nieuwe formule, toen het faillissement moest aanvragen. Ook voor de winkels van zwangerschapsmerk Noppies is het voorbij. Eerder werd al bekend dat moederbedrijf Nine & Co de winkels van het merk wilde sluiten, maar deze blijken dus failliet te zijn gegaan. Ook online foodmarktplaats VersTrade, dat onder andere PostNL als investeerder had, loopt op de klippen. Maar het retailfaillissement met (veruit) de meeste media aandacht is die van Pieter Pot. Na jarenlange onzekerheid en financiële moeilijkheden waar het wel en dan weer niet uit wist te raken is het in december echt klaar voor de verpakkingsvrije super. Oprichter Jouri Schoemaker is optimistisch over een doorstart, maar op het moment van schrijven is nog niet bekend of dat er ook daadwerkelijk van komt. Wie dat wél kan zeggen is Droginet. Het Friese Hager-Minnema-Hutten-Beheer neemt het bedrijf uit het faillissement over. Overnames waren er ook deze maand. Zo verkoopt ondernemer en actrice Nikkie Plessen samen met haar partner Ruben Bontekoe hun mode-imperium N-Brands. En over de grens is de overname van luxe modeplatform Farfetch door de Zuid-Koreaanse e-commerce reus Coupang groot nieuws. Dichterbij huis kondigt bol aan dat het verkooppartners sneller gaat uitbetalen, als ze dat willen tenminste. Damien Poelhekke, onder andere bekend van Made.com, gaat platform La Redoute leiden in Spanje en de Zeeuwse retailer Omoda gaat voor de komst van het gelijknamige Chinese Automerk liggen en start een zogeheten oppositieprocedure. We sluiten het jaar af met twee interessante onderzoeken. Want hoe zit het met e-commerce in Aziatische landen waar we het zelden over hebben? Onderzoeker Jesse Weltevreden (HvA) heeft daar meerdere mooie dashboards over gemaakt. En om het jaar helemaal positief te eindigen: we hebben het vaak over duurzaamheid bij Twinkle. Alleen hoe duurzaam zijn ze nu echt bezig in de e-commerce sector. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat de afgelopen 5 jaren de CO2-uitstoot per e-commercepakket met maar liefst 56 procent is gedaald. Nog goede voornemens voor 2024 nodig? Het streven in 2030 is een reductie van 90 procent. Dus hup, vooruit met die duurzame geit!