Twinkle | Digital Commerce

Zalando verwijdert productrecensies

2023-09-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Op de site van online modeplatform Zalando zijn momenteel geen productrecensies meer te vinden. In plaats daarvan kunnen klanten een enquête invullen over de productinformatie op een pagina.

Volgens E-commerce Nieuws Europa biedt Zalando op de productpagina's nog steeds productinformatie aan. Maar onder die informatie krijgen bezoekers nu een enquête te zien waarin wordt gevraagd of de verstrekte informatie helpt bij het nemen van een aankoopbeslissing. Deze actie is opmerkelijk omdat veel consumenten juist de productrecensies gebruiken bij hun aankoopbeslissing. Inmiddels zijn er op LinkedIn diverse discussies gaande nu verschillende professionals in de online sector de verwijdering hebben opgemerkt, zo meldt E-commerce Nieuws Europa. Op de Spaanse site van E-commerce Nieuws is inmiddels een reactie van Zalando gepubliceerd: ‘Het bieden van de beste ervaring aan onze klanten is de sleutel voor Zalando. Slechts ongeveer drie procent van de klanten laat echter een recensie achter, en in feite heeft de overgrote meerderheid van onze producten geen schriftelijke recensie. Daarom hebben wij besloten deze functie uit onze modewinkel te verwijderen.’

Zalando heeft dit jaar al meerdere opvallende veranderingen op de site doorgevoerd. In april werd de virtuele paskamer gelanceerd en sinds juli bepaalt het platform aan de hand van foto’s van klanten wat de juiste maat is. Ook kondigde Zalando dit jaar aan dat het bedrijf op diverse markten een ChatGPT aangedreven mode-assistent aan gaat bieden om klanten te helpen bij het zoeken naar het juiste artikel.