Elektronicaketen BCC verkeert in financiële nood en heeft daarom uitstel van betaling aangevraagd. Gekeken wordt nog naar de toekomstmogelijkheden. Maar zijn die er eigenlijk wel? Retaildeskundige Dirk Mulder is pessimistisch.
‘Eerlijk gezegd zag ik het nieuws wel een beetje aankomen’, stelt Mulder, Sectorbanker Trade & Retail bij ING, tegenover Twinkle. Volgens Mulder is BCC onderdeel van een elektronicamarkt die al niet bekendstaat als een enorme groeimarkt, en daarnaast goed verzadigd is. ‘De witgoedmarkt is een vervangingsmarkt, daarnaast verkoopt BCC televisies en telefoons en dat zijn productcategorieën die erg economisch gedreven zijn. Als de economische omstandigheden minder zijn, merk je dat meteen in de verkopen.’
Daarnaast is BCC ‘één van de velen’ in de elektronicabranche. Volgens Mulder is BCC niet onderscheidend genoeg en zijn ze niet groot genoeg om te concurreren met bestaande spelers. ‘In de elektronicabranche is naar mijn idee ruimte voor één grote fysieke speler, dat is MediaMarkt, twee e-commerce spelers en een local hero. Die laatste zijn EP en Expert al. En de concurrentie online is met Coolblue en bol.com enorm. BCC heeft een heel ander model dan bijvoorbeeld Coolblue, dat veel meer op data en klanttevredenheid zit. Ze hadden het ook al jaren moeilijk. Dan is dit eigenlijk een logisch gevolg.’
BCC zit nu in surseance van betaling. Vaak een voorportaal van het faillissement. Is dat nog af te wenden? Mulder verwacht het niet. ‘Met welke propositie gaan ze dat dan doen? Online zijn er al genoeg spelers en met MediaMarkt heb je op fysiek vlak een concurrent die innovatief werkt met leveranciers en productcategorieën.’
Toekomst Mirage?
BCC heeft het dus – zoals het er nu naar uitziet – niet gered. Maar hoe zit dat met de andere ketens van Mirage Retail Group: Intertoys en Blokker. Voor die eerste wordt al een koper gezocht, terwijl Blokker ook op de nominatie staat om op een later moment verkocht te worden. Mulder: ‘Voor Intertoys zie ik wel een toekomst. Dat is eigenlijk de enige landelijke fysieke speelgoedketen. Natuurlijk hebben zij wel concurrentie, bijvoorbeeld van bol.com. Maar ik denk dat als zij inzetten op beleving ze een goede kans maken. Blokker is een ander verhaal. Die zijn nog zoekende. Wel denk ik dat klanten Blokker gaan missen als zij het niet redden. Omdat zij een goed en uitgebreid assortiment hebben en om de hoek zitten.’
Mosterd na de maaltijd. Maar als 'prediker in de woestijn' riep ik destijds toen MediaMarkt in Nederland begon, dat er op termijn geen ruimte meer zou zijn voor een soortgelijke dozenschuiver. Dat was toen al duidelijk op de Duitse markt. Toegevoegde waarde is altijd de open deur in de discussies. Ruim 20 jaar geleden werd online kopen van electronica al populair en zou alleen maar aan kracht toenemen. Mijns inziens is er uitsluitend plaats voor bedrijven die echte service leveren zoals de lokale ondernemer en maximaal één big box zoals MediaMarkt.
Maar sindsdien zijn er twee belangrijke kosten bijgekomen:
1. Energiekosten.
2 Loonkosten van met name laagbetaalde winkelmedewerkers ( minimum loon stijgt binnenkort naar 16 per uur als we politici moeten geloven )
De businessmodellen van retail kloppen simpelweg niet meer, dus is het einde nabij. Voor consumenten electronica is Online het vertrekpunt, misschien her en der ondersteund door een fysieke vestiging zoals Coolblue dit doet. Elke retailer moet haar businessmodel herzien. Er zullen nog veel bedrijven omvallen als de kosten en baten niet beter in balans geraken.
BCC had het geniale idee om in 2017 op Bol.com te gaan verkopen. Ze gaven daarmee aan Bol.com meteen een pak geld (5 tot 15% op de verkoopprijs) en inzicht in verkopen voor hun eigen inkopers. En met dat commissiegeld kon Bol.com dan weer zelf elektronica aan inkoopprijzen of zelfs met verlies gaan verkopen. Je moet toch goed gek zijn om zulke stap te maken.