Donderdag 7 januari 2016

1742 keer gelezenNu reageren

Shakeout op komst?

Christian van Someren

Shakeout op komst?

Ter voorbereiding van een presentatie op een evenement, bladerde ik door de Twinkle100 - waar er overigens tweehonderd op staan - en verbaasde me over de diversiteit aan e-commerce bedrijven op deze lijst. Maar misschien was ik nog wel meer verbaasd over de grote hoeveelheid relatief kleine partijen.

Van de tweehonderd zijn er 110 bedrijven die minder dan 10 miljoen euro omzet doen. Die vind ik interessant. Ze zijn te verdelen in twee groepen; veertig shops die bij een grootwinkelbedrijf horen en zeventig shops die dat niet doen. Tussen de webwinkels van de grootwinkelbedrijven staan er een paar die, uitgedrukt in de totale omzet, nog wel wat potentie hebben. Bijvoorbeeld Kruidvat, waar ik van verwacht dat de omzet inmiddels flink hoger is dan de gerapporteerde 5 miljoen euro. Maar al zou het 10 miljoen euro zijn, dan nog is het te verwaarlozen op hun totale omzet. Drogisterij.net staat nog steeds hoger in de ranking en er zijn diverse andere online drogisterijen die allemaal hun miljoentjes meepakken.

In hoeverre komt het bestaansrecht van deze kleinere partijen voort uit hun echte intrinsieke kwaliteit en in welke mate is het gewoon ruimte die een grote partij, in dit geval Kruidvat, laat liggen?

Met oneindige media-aandacht voor cross channel en alle varianten daarop, is er in de afgelopen twee tot drie jaar behoorlijk bij geschakeld door de grootwinkelbedrijven. Er verschijnen nieuwe webshops en fulfilment-operaties worden opgetuigd. En hoewel ik bij het merendeel van deze partijen de kriebels krijg als ik zie hoe ze het dan vervolgens aanpakken, biedt dit kleinere online shops wat extra tijd. Maar er komt een tijd dat de grootwinkelbedrijven zijn uitgeprutst met hun online activiteiten en serieus aan de bak gaan. De marketingkracht die deze partijen in kunnen zetten is voor de zeventig onder de 10 miljoen euro moeilijk bij te benen en zou zomaar kunnen resulteren in een grote shakeout. Ik zou zeggen: gas geven, zo lang het nog kan!

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 10-2015.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Fulfilment (Logistiek)
- Cross-channel (Multichannel)
- Offline vs online (Multichannel)



Geef nu als eerste een reactie op:
Shakeout op komst?

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.