Donderdag 27 juni 2013

3721 keer gelezen1 x gereageerd

Google’s 'reisplan' wordt langzaam duidelijk

Gastblogger

Google’s 'reisplan' wordt langzaam duidelijk

Tot voor kort leek het erop dat Google, tot grote verbazing van de grote drie in de online travelwereld, niet zou aanhaken bij TripAdvisor, Expedia en Priceline. Maar het bedrijf zit niet sil.


Tekst: Emile Breure


Google Hotel Finder en Google Flight Search opereren al een tijdje in de luwte. Het lijkt erop dat Google geen haast heeft met de penetratie van de reismarkt en dat de strategie overeenkomst met die voor Google+. Langzamerhand begin ik, vrij onbewust, althans steeds meer gebruik te maken van dit platform. Ik denk dat voor Google Travel diezelfde vlieger op gaat.

Google Maps als centrale punt
Google heeft waarschijnlijk niet eens aandacht geschonken aan de kritieken op de lage tractie van zijn travelproducten. Ondertussen bouwde men in Mountain View vrolijk verder aan de nieuwe Google Maps. De vernieuwde applicatie, die verspreid over alle devices goed is voor 17 miljoen bezoekers per maand, kan zomaar eens het nieuwe startpunt van een heleboel reisboekingen worden. In de nieuwe Google Maps wordt voor een routebeschrijving bijvoorbeeld nu ook de goedkoopste prijs van een vlucht getoond via Google Flight Search:

Dit is waarschijnlijk de eerste integratie, maar het is natuurlijk wachten op verdere integratie van Google Hotel Finder en personalisering vanuit de informatie die Google uit alle andere apps van je verzamelt.

Waarom gaat het nu wel lukken?
Het was met name dit blog dat mij erg aan het denken zette over de mogelijkheden van de metasearch functionaliteit in Google Maps. Tim Peter haalt hier een aantal redenen aan waarom het nieuwe Google Maps wel eens een game changer zou kunnen zijn.

  • Metasearch is nog niet volwassen: hoewel metasearch steevast aan populariteit wint is het nog niet mainstream. Dankzij de grote bezoekersaantallen die Google Maps trekt kunnen veel meer mensen kennis maken met dit fenomeen.
  • Toevoeging Hotel Finder: zodra er ook data van Hotel Finder wordt gentegreerd, gaan steeds meer mensen Google Maps zien als een zoekkanaal voor reizen.

Sowieso worden alle hotels met een account bij Google+ Local netjes weergegeven op het gefacelifte Google Maps, iclusief de review scores van Zagat en Google+ reviews. Wilt u als hotel (of andere toeristische locatie) profijt trekken van de enorme bezoekersstroom die Maps naar uw hotel zou kunnen trekken, dan is het zaak om nu al uw Google+ Local pagina op orde te brengen en de reviews nauwlettend te monitoren. Zeker na Google’s andere introductie van deze maand…

De Knowledge Graph Carousel
Los van het vernieuwde Maps heeft Google vorige week in de VS de Knowledge Graph Carousel gelanceerd. Bij zoekopdrachten voor hotels, restaurants of andere lokale plaatsen verschijnt er een interactieve caroussel met lokale zoekresultaten bovenaan de pagina.Met de pijltjes kunt u door de resultaten heen bladeren en met een klik op een van de plaatsen krijgt u gedetailleerde informatie zoals adresgegevens, foto’s en beoordelingen voorgeschoteld. Door in- en uit te zoomen op de getoonde kaart kunt u het gebied voor de zoekresultaten verkleinen of vergroten. Deze prominente plek zorgt ervoor dat steeds meer zoekverkeer naar Google’s eigen content wordt geleid in plaats van naar andere aanbieders.

De Google+ beoordelingen worden steeds belangrijker in de zoekresultaten. Ook de Knowledge Graph Carousel resultaten worden sterker benvloed door reviews dan door de normale PageRank. Gezien de nadruk op het visuele, zal de getoonde foto erg belangrijk zijn voor de doorklik ratio (CTR). Zorg dus dat, naast uw review-scores, ook het beeldmateriaal van uw locatie op orde is. Door de sterke integratie van Google-producten de laatste tijd is het heel waarschijnlijk dat de resultaten in de caroussel per gebruiker aangepast gaan worden op basis van data van de Google Now app en zoekgedrag, of op basis van de voorkeuren van andere personen uit een Google+ netwerk.

Gaat Google dit winnen?
De vraag is of Google de hele travel vertical wel voor zich wl winnen. Behoudens concurrenten op het gebied van metasearch zijn de meeste travel spelers tevens Google’s grootste klanten. Ik denk dat de markt groot genoeg zal zijn om voorlopig vreedzaam naast elkaar te opereren. Toch leiden meer en meer zoekresultaten naar Google’s eigen content dan voorheen. Ik denk in ieder geval dat het voor de meeste hotels en andere toeristische locaties de hoogste tijd is om hun Google+ Local accounts goed te gaan managen. Zij die de zaakjes goed voor elkaar hebben, gaan zeker profiteren van de groeiende aantallen bezoekers via het nieuwe Google Maps.

Emile Breure is Online Marketeer bij Olery.Deze posting verscheen eerder op Travelnext.nl.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Social media marketing (Marketing)
- Zoekmachinemarketing (Marketing)
- Zoekfunctie (User-experience)
- Vindbaarheid (User-experience)
- User generated content (User-experience)
- Online adverteren (Marketing)



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
Google’s 'reisplan' wordt langzaam duidelijk
  1. amazon op vrijdag 5 september, 2014 om 00:36
    اhttp://www.امازون-بالعربي.com/

    Grappig dat een ding niet is onderzocht: Wat is het effect van helemaal niet reageren? Zie ook dat voorbeeld van de Rabobank. Door zo’n lachwekkend standaardantwoord (leuk he, die webcare-tooltjes?) loop je alleen maar de kans dat je een niet of nauwelijks bestaand probleem vergroot. Bedenk: zo groot is de invloed van de gemiddelde tweep niet. En ook de reikwijdte van een tweet is vaak nul komma nul. Laat zo iemand toch lekker even uitrazen. Mijn advies: Zorg eerst maar eens dat je dienstverlening of je product op orde is. En luister ook eens wat meer naar de mensen op de werkvloer – die staan met hun poten in de klei. Dat scheelt je op den duur een heleboel web- c.q. kopzorg. ..


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.