Woensdag 8 mei 2013

3819 keer gelezen1 x gereageerd

SEO-dokters: profijt door autoriteit

SEO-dokters: profijt door autoriteit

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Kinderspel.net.

Tekst: Sander Andriessen

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Concurrentiestrijd
Autoriteit is een belangrijk onderdeel bij zoekmachineoptimalisatie. In een competitieve markt is autoriteit het enige waarmee de slag om de topposities in de search engine results page (SERP) kan worden gewonnen. De concurrentie zal zijn website qua technologie en content immers net zo geoptimaliseerd hebben als die van u. In een minder competitieve markt kunt u autoriteit inzetten om een voorsprong te behouden op de concurrentie. Kinderspel.net is een officiële importeur van Lego-speeltafels en educatief speelgoed. De concurrentie op de zoekterm ‘lego speeltafel’ is laag. Daar bezetten zij de eerste twee posities in de SERP. De concurrentie op de zoekterm ‘educatief speelgoed’ is wel groot. Dat blijkt ook uit het feit dat Kinderspel.net op de eerste acht pagina’s van de SERP niet is terug te vinden. Omdat de concurrentie op educatief speelgoed zo hoog is, kan het verhogen van de autoriteit uitkomst bieden om een goede positie in de zoekmachines te bemachtigen.

Websitehiërarchie
De homepage van een website is de pagina met de meeste autoriteit. Deze autoriteit wordt verdeeld over de pagina’s die een link hebben vanaf de homepage. Niet alle links krijgen evenveel autoriteit, maar om het simpel te houden gaat het volgende voorbeeld hier wel vanuit: stel de homepage heeft tien punten. Op de homepage staan vijf links naar vijf pagina’s. Deze krijgen allemaal twee punten. Op die vijf pagina’s staan weer vijf links naar vijf andere pagina’s. Die krijgen allemaal 0,4 punten, enzovoort. Hoe dichter de pagina bij de homepage staat, des te meer punten de pagina heeft en des te belangrijker deze volgens Google moet zijn. Daarom is het belangrijk om een goede websitehiërarchie - ook wel sitestructuur - te hebben. Die zorgt ervoor dat de autoriteitswaarde van het hoofddomein zo goed mogelijk wordt doorgegeven aan de belangrijkste pagina’s.



Afbeelding 1
 
Verwatering
Zoals te zien is in afbeelding 1 kan Kinderspel.net de sitestructuur nog flink verbeteren. De website is in meerdere talen beschikbaar en voor iedere taal is een aparte website gebouwd die direct onder het hoofddomein hangt. De verbeteringen zijn te behalen bij het niveau daaronder. Bijna alle pagina’s hangen namelijk direct onder de Nederlandse homepage. Zo hebben zij bijvoorbeeld een pagina genaamd ‘assortiment’ met links naar de productcategorieën. Maar deze categorieën hangen - net als de producten zelf - direct onder de verschillende websites. In afbeelding 1 staan slechts een beperkt aantal pagina’s. De verwatering van de punten en daarom de verspreiding van de autoriteitswaarde is dus nog groter.


Afbeelding 2

Bounce-rate
In de huidige situatie krijgen de productpagina’s net zo veel autoriteitswaarde van het hoofddomein als de categorieën. Hierdoor kan het gebeuren dat (zoals in de situatie bij afbeelding 2) een product hoger rankt dan de categorie. Dit zal ten koste gaan van de conversie en verhoogt het percentage van bezoekers dat gelijk de website weer verlaat - de bounce-rate genoemd. Het zou logischer en beter zijn om de productcategorieën onder de pagina met het assortiment te hangen en de producten daar weer onder (zoals bij afbeelding 3):
 
Afbeelding 3
 
Quick-wins
Linkbuilding is een manier om de autoriteit van een website te vergroten. Het kan heel uitgebreid door middel van het creëren van nuttige infographics tot het simpelweg benaderen van startpagina’s. Kinderspel.net heeft al wat linkbuilding gedaan. Zij hebben een pagina met links naar andere, voor hun bezoekers, interessante websites. Maar lang niet alle websites hebben een link teruggeplaatst. Een quick-win is dan ook het benaderen van die websites met het verzoek een link terug te plaatsen. De toegevoegde waarde hangt af van het soort website dat een link terugplaatst. Een link van Kinderen.ikwilhet.nu geeft minder autoriteit dan een link vanaf Lego.com. Een andere quick-win is het benaderen van moeder- zuster- of dochterbedrijven en partners, zoals klanten en leveranciers, met een verzoek voor een verwijzing.
 
Belangrijkste pagina’s
Kinderspel.net heeft, net als veel websites, veel links op de homepage staan. Omdat al die pagina’s veel autoriteit krijgen van het hoofddomein is het van belang om alleen naar de belangrijkste pagina’s te linken. Zo heeft Kinderspel.net twee artikelen op de homepage staan. Deze worden geschreven vanuit een systeem dat de artikelen op een extern domein plaatst. Vervolgens plaatsen zij een kopie op hun eigen domein en verwijzen er met een canonical vanaf het origineel naar. Op hun homepage linken zij naar de kopie op hun website. Maar één van de links op de homepage linkt naar het artikel op het externe domein. Dat is uiteraard zonde van de autoriteitswaarde.

Afbeelding 4
 
Conclusie
De website van Kinderspel.net bestaat uit veel pagina’s waarvan het grootste deel direct onder de homepage hangt. Door een duidelijke en logische sitestructuur op te zetten wordt de autoriteit van de homepage beter verspreid over de belangrijkste pagina’s, waardoor deze beter zullen ranken in de zoekmachines. Dit zal verder verbeteren door - vanaf de homepage - alleen naar belangrijke pagina’s te linken. Door een aantal (link)partners te benaderen met het verzoek een link terug te plaatsen, zal bovendien de autoriteit van de gehele website toenemen.
 
Sander Andriessen is consultant bij OrangeValley.

------------------------------

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter via Twitter.com/SEOdokter

------------------------------

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan nu aan via: redactie@twinklemagazine.nl.

------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2013.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Vindbaarheid (User-experience)
- Zoekmachinemarketing (Marketing)



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
SEO-dokters: profijt door autoriteit
  1. Buitenspeelgigant op woensdag 8 maart, 2017 om 15:25
    buitenspeelgigant.nl

    Nuttig! Zo'n review willen wij ook wel :)


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.