Twinkle | Digital Commerce

Waarom koopt de consument bij u?

2017-05-28
180101

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor een van de aanmeldingen: 4sterrencampings.nl.

Tekst: Hester van Schaik

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen (affiliate)website.

Zorg voor toegevoegde waarde
4sterrencampings.nl is een affiliatewebsite die zich richt op het aanbieden van luxe kampeervakanties voor iedereen die wil genieten van een luxecamping, mooi zwembad, leuke speeltuin, animatie en een goed restaurant. 4sterrencampings.nl richt zich op bungalowtenten, safaritenten, stacaravans en het nieuwe fenomeen: glamping. Waarschijnlijk bent u bekend met affiliatewebsites, maar voor de duidelijkheid: affiliatemarketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads die de affiliatewebsite heeft aangeleverd. Als affiliatepartij moet 4sterrencampings.nl zich afvragen waarom bezoekers via 4sterrencampings.nl boeken en niet bij de aanbieder zelf? Hetzelfde moet de site zich afvragen voor Google. Waarom zou Google 4sterrencampings.nl hoger plaatsen in de zoekresultaten dan bijvoorbeeld Arke of Keycamp? In beide gevallen is toegevoegde waarde een belangrijk punt. Door meer informatie te bieden dan de aanbieder over een camping aan het Gardameer, scoort 4sterrencampings.nl voor zowel Google als voor de bezoeker punten.

Interessante content
Zoals waarschijnlijk bekend, scoort een website met unieke content beter in Google. Nu is het schrijven van unieke inhoud niet zo moeilijk. Het schrijven van unieke en relevante informatie is al een stuk lastiger. Welke bezoeker zal het interesseren dat er op 4sterrencampings.nl het zoveelste identieke verhaal over kamperen in Duitsland staat? Google net zo min. U moet ervoor zorgen dat uw informatie zo interessant is dat een bezoeker uw pagina of website gaat liken, tweeten en bookmarken en dat hij nog een keer terugkomt. Denk bijvoorbeeld aan een blog waar regelmatig linkwaardige content wordt gedeeld, zoals aanvullende informatie over een streek of speciale evenementen. Het kan ook leuk zijn om een onderzoek te doen onder uw bezoekers en deze resultaten te delen. Tevens kunt u uw website aanvullen met content zoals video's, foto's, infographics, applicaties en spelletjes. Wat u ook doet, probeer uniek te zijn en meerwaarde te bieden.

Blijf up-to-date
Door een blog toe te voegen aan 4sterrencampings.nl en hier regelmatig nieuwe artikelen op te plaatsen, zal de vindbaarheid van de website worden verbeterd. Recent bijgewerkte websites ziet Google als een goed onderhouden website. De informatie die op de site aanwezig is, zal voor Google als up-to-date worden gezien en dus als interessante content voor de bezoeker. Als de laatste informatie die op uw website is geplaatst al jaren oud is, zal Google daar minder waarde aan hechten dan aan nieuwe informatie van bijvoorbeeld de concurrent.

Gevarieerd aanbod
Google doet er van alles aan om zijn gebruikers goede resultaten te tonen. Daar horen geen websites tussen die geen unieke content bieden. Als een bezoeker zoekt op `camping Frankrijk' dan is het voor een bezoeker niet relevant om websites te vinden met dezelfde content. Google probeert daarom een gevarieerd aanbod te tonen. Via Google is opgezocht (met behulp van “ … “) hoeveel websites dezelfde informatie geven als 4sterrencampings.nl over Selectcamp en daar kwamen dertien pagina's uit op verschillende websites (zie afbeelding 1). Google zal ervoor kiezen een filter toe te passen en alleen de website met de hoogste autoriteit te tonen.

Panda-update
Google Panda is een uitbreiding van het rankingalgoritme van Google. Veel affiliates met content die ook op andere websites staat (duplicate content) zijn of worden getroffen door de Panda-update. Met de Panda-update wil Google de kwaliteit van de affiliatewebsites verbeteren. Dit door de bezoeker centraal te stellen, toegevoegde waarde en unieke content te belonen en de focus op specialisme te stimuleren. 4sterrencampings.nl heeft op meerdere pagina's duplicate content en zou door het Panda-algoritme kunnen zakken in de zoekresultaten. Het zou al helpen als de site zelfgeschreven content aan de pagina's toevoegt.

Intern linken
Een van de technische aanpassingen die de vindbaarheid van een website kan vergroten, is het verbeteren van de interne linkstructuur. Wanneer de Google-spider zijn weg zoekt binnen een website, laat hij zich leiden door interne links. Wanneer de interne linkstructuur helder is opgezet, kan de spider makkelijk navigeren tussen de verschillende zoektermen en zal ook de waarde die de verschillende pagina's onderling hebben, worden doorgegeven. Momenteel linkt 4sterrencampings.nl wel intern door, maar dit kan de site nog verder uitbreiden. Door naar de belangrijkste pagina's te verwijzen vanaf de homepage, krijgen deze pagina's meer waarde van Google. Een goede keuze zou dus bijvoorbeeld zijn om hier een verwijzing naar de pagina waaraan 4sterrencampings.nl het meest verdiend te plaatsen. Ook dieper in de website kan 4sterrencampings.nl het linkprofiel verbeteren. Interne links kan de site bijvoorbeeld plaatsen in de tekst op de homepage of op landenpagina's. In de teksten op de landenpagina's kan 4sterrencampings.nl vervolgens weer linken naar de verschillende provincies of campings. Een aanvullende mogelijkheid is om op de landenpagina's een top vijf leukste campings toe te voegen. Deze verwijzen dan direct naar de belangrijkste campings in bijvoorbeeld Italië. Op de campingpagina's kan de site een verwijzing toevoegen naar vergelijkbare campings in dezelfde regio.

Hester van Schaik is consultant bij OrangeValley.



Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2013.