Twinkle | Digital Commerce

V&D’s shopping app Frendz in zee met De Bijenkorf

2017-05-28
300169
  • [nieuws]
  • 1:47

V&D komt opnieuw op het toneel met de social commerce app Frendz. In deze applicatie kunnen gebruikers aan de hand van tips van vrienden of influencers een nieuwe outfit kopen. Zo’n veertig tot vijftig partners hebben zich aangesloten, waaronder Josh V en Breizh.

V&D krijgt een tweede leven als V&D Concepthouse, een overkoepelend bedrijf dat verschillende concepten in de markt wil zetten. Frendz is daar het eerste van, waar volgens het Financieele Dagblad ‘een aanzienlijk bedrag’ in gestoken is.

Partners
Frendz werkt met verschillende retailpartners – klein en groot – die hun producten in de app kunnen laden. Gebruikers kunnen hun eigen collecties samenstellen en die delen met anderen. ‘Dat is de trend’, aldus mede-eigenaar Ronald van Zetten in het FD. Hij maakt de vergelijking met Pinterest en Instagram als inspiratieplatformen die een koopmogelijkheid integreren.

Verdienmodel
De producten van partners kunnen direct in de app gekocht worden, andere artikelen kunnen op de website of in de winkel van een retailer aangeschaft worden. Frendz verdient 1 euro per transactie en ontvangt een commissie van 10 procent over de netto-omzet, na retourzendingen. De winst van de app komt uit de verkoop van data over trends en modevoorkeuren, die ook gedeeld worden met partners.

Verouderde ict-systemen
V&D ging begin 2016 failliet, na lang in zwaar weer te hebben verkeerd. Merkeigenaren Ronald van Zetten, Roland Kahn en Jaco Scheffers wilden het bedrijf eerst nieuw leven inblazen via een webwinkel, maar zagen daar vanaf vanwege de verouderde ict-systemen van het warenhuis. 

V&D Concepthouse
Begin dit jaar werd bekend dat V&D Concepthouse de paraplu moet worden van nieuwe concepten. Jonge professionals krijgen binnen V&D Concepthouse de gelegenheid om instituten als de Schoolcampus en het Prijzencircus, maar ook modelabels als Liv, Soho en Frendz ‘nieuwe vaart en energie te geven, met nadruk op online’.

UPDATE (12:18 uur): 
Eerder werd naar aanleiding van het artikel in het FD gemeld dat De Bijenkorf een partner zou zijn in de nieuwe app van V&D Concepthouse. Frendz vertelt nu aan Twinkle dat dit niet het geval is: 'Verkeerde interpretatie hiervan in het interview. Wel zijn Josh V en Breizh partner.'