Twinkle | Digital Commerce

Verlieslijdend Takeaway.com: driekwart omzet naar marketing

2017-05-28
581327
  • [nieuws]
  • 0:57

Het verlies van Takeaway.com (plus 58 procent) groeide afgelopen jaar harder dan de omzet (plus 45 procent). Het jaar werd afgesloten met 30,9 miljoen euro in de min, bij een omzet van 111,6 miljoen euro.


Dat blijkt uit de eerste officiële cijfers die Takeaway.com heeft gepubliceerd na zijn beursgang van eind september. Beleggers reageerden vanochtend niet enthousiast (koers).

Marketingkosten
Het verlies hangt samen met de forse marketinginspanningen van de Nederlandse onderneming. Die bedroegen 82,6 miljoen euro, ofwel 74 procent van de totale omzet. Een en ander is te zien in onderstaande tabel:

Thuisbezorgd.nl = helft Takeaway.com
Uit de cijfers blijkt ook dat het Nederlandse Thuisbezorgd.nl tekent voor de helft van de concernomzet, Duitsland voor bijna een derde deel. Takeaway.com is verwikkeld in een hevige internationale (overname)strijd met concurrenten Just Eat en Delivery Hero. De telefoon wordt nog altijd gezien als de grootste concurrent van Takeaway.com, dat onlangs Maurine Alma (ex-Wehkamp) aantrok als marketingbaas.
 
Lees ook: Groen: ‘Thuisbezorgd.nl nog dit jaar winstgevend’ (5 januari 2016)