Het verlies van Takeaway.com (plus 58 procent) groeide afgelopen jaar harder dan de omzet (plus 45 procent). Het jaar werd afgesloten met 30,9 miljoen euro in de min, bij een omzet van 111,6 miljoen euro.
Dat blijkt uit de eerste officiële cijfers die Takeaway.com heeft gepubliceerd na zijn beursgang van eind september. Beleggers reageerden vanochtend niet enthousiast (koers).
Marketingkosten
Het verlies hangt samen met de forse marketinginspanningen van de Nederlandse onderneming. Die bedroegen 82,6 miljoen euro, ofwel 74 procent van de totale omzet. Een en ander is te zien in onderstaande tabel:
Thuisbezorgd.nl = helft Takeaway.com
Uit de cijfers blijkt ook dat het Nederlandse Thuisbezorgd.nl tekent voor de helft van de concernomzet, Duitsland voor bijna een derde deel. Takeaway.com is verwikkeld in een hevige internationale (overname)strijd met concurrenten Just Eat en Delivery Hero. De telefoon wordt nog altijd gezien als de grootste concurrent van Takeaway.com, dat onlangs Maurine Alma (ex-Wehkamp) aantrok als marketingbaas.
Lees ook: Groen: ‘Thuisbezorgd.nl nog dit jaar winstgevend’ (5 januari 2016)
En dan ben ik toch nog steeds benieuwd waar hun omzet uit opgebouwd is. Is dat het tientje van die pizza die de pizzabezorger met mij afrekent of die paar euro vergoeding die de pizzaboer met Takeaway afrekend.
@Sander: het laatste. De gross merchandise value bedroeg 942 miljoen euro vorig jaar.
Ik blijf dit soort verliezen opmerkelijk vinden.
Doet me denken aan Vodafone wat ik als ik het me goed herinner, ooit eens 20 miljard verlies heb zien draaien op een omzet van ongeveer hetzelfde.
Ik snap best dat er investeerders zijn, bereid im hier geld in te leggen vanwege het potentieel, maar gevoelsmatig blijf ik het vreemd vinden.
Verwijderd door redactie