Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize stijgt in wereldtop e-tailers

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:20

Uit het nieuwe ‘Global Powers of Retailing’-rapport blijkt dat Ahold Delhaize is gestegen op de lijst van ’s werelds grootste e-commerce spelers. Het Nederlandse moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com bereikte de 36e plek op de ranglijst.

Het jaarlijkse rapport van Deloitte brengt de grootste (r)etailers in kaart; de huidige uitgave is gebaseerd om de omzetten van 2015. Ahold Delhaize noteerde in dat jaar een omzet van 1,828 miljard euro. Vorig jaar eindigde de Nederlandse speler op de 38e plek, twee plekken lager dan in de ranglijst van dit jaar. Het vorige rapport baseerde zich op omzetcijfers uit 2014, vóór de fusie tussen Ahold en Delhaize in 2015.

Tien grootste e-tailers
Deloitte rangschikt 's werelds grootste e-commerce spelers, gebaseerd op 2015, als volgt:


Achter de namen van de retailers vermeldt Deloitte het online omzetaandeel, de e-commerce groei in 2015 en het gemiddelde groeipercentage tussen 2011 en 2015 (CAGR).

Top-250 retailers
Deloitte constateert dat de Retail-top-250, gepubliceerd in hetzelfde rapport, de e-top-50 domineert: 80 procent daarvan staat ook op de ranglijst van de 250 grootste retailers ter wereld. Zo ook Ahold, die daar de 23e plek bezit, één tree hoger dan afgelopen jaar.

Groeiende e-commerce
Ook blijken 182 van de 250 grootste retailers internetactiviteiten te ontplooien; het gebruikmaken van click & collect is een veelgebruikte service. Deze grootste partijen zagen hun omzet uit online verkoop 4,5 keer harder groeien dan de verkoopcijfers uit retail: gemiddeld 18,3 versus 4,1 procent. 'The rapid shift to e-commerce is quite literally transforming the retail landscape', concludeert Deloitte.