Twinkle | Digital Commerce

Andere charmes

2021-02-17
1000562
  • [opinie]
  • 1:36

‘Virtuele paskamers maken fysiek winkelbezoek onnodig’, was de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Peter Blaas.

‘Na wat onderzoek komen vooral voorbeelden van virtuele paskamers in fysieke winkels voorbij. Google verder en je leest dat de verwachting is dat in 2025 het aantal is verdubbeld. Ik heb er mijn vraagtekens bij of augmented reality ook een rol zal spelen in het terugdringen van het aantal retouren, want retourredenen zijn nu vaak: ‘niet de juiste maat’, ‘past niet goed’ en ‘anders dan verwacht’ - en daarbij spelen meerdere factoren mee dan alleen ‘het staat wel of niet leuk’. Denk aan de snit van een kledingstuk en de manier hoe een stof valt of om het lichaam zit. Een kledingstuk is echt iets wat je aan moet trekken om goed te bepalen of het wat voor je is - of ben ik hierin misschien nog ouderwets?

Toen wij in 2006 begonnen, was de reactie vaak: ‘Maar dat kan toch niet? Je moet het kunnen voelen.’ Maar ik ben wel geïntrigeerd door het idee van virtueel passen, want een softwarebedrijf met de naam Fision heeft een bodyscan-app ontwikkeld waarmee het mogelijk is om met computer vision technologie te zien hoe een kledingstuk om het lichaam valt. Zalando, sinds kort eigenaar van Fision, gaat dit nu samen met virtuele paskamers inzetten. Misschien gaan we in de nabije toekomst dus wel op onze telefoons virtueel kleding passen?

Door de pandemie verandert het idee van fysiek winkelbezoek, maar ik denk dat het nog te vroeg is om te zeggen dat virtuele paskamers de behoefte aan fysiek winkelbezoek volledig onnodig maken. Een bezoek aan een winkel heeft ook andere charmes die klanten doen terugkomen: menselijke aanspraak, persoonlijk advies en winkelbeleving tellen hierin sterk mee. Ik hoop dat er altijd een goede mix zal blijven tussen online en fysiek winkelen – hoe virtueel de toekomst ook wordt.’

Peter Blaas is managing director en oprichter van Perfectly Basics. De pen voor de volgende column gaat naar Sophie van Beijma, directeur marketing & e-commerce van BCC.