Retail heeft in China een moeilijk eerste halfjaar achter de rug. De totale verkopen (on- en offline) lagen in de eerste helft van 2020 11,4% onder het niveau van vorig jaar. Maar de online retailverkopen deden het opmerkelijk goed en groeiden in dezelfde periode zelfs 7,3%. Vooral de online verkoop van boodschappen was booming: in het eerste kwartaal groeide deze met 37%.
Thuisbezorging van boodschappen heeft sinds de covid-19-crisis een vlucht genomen in China. Boodschappenbezorging was de enige divisie binnen Meituan Dianping, dat ook maaltijdbezorging en hotelboekingen aanbiedt, die in de lift zat: in februari was er ten opzichte van dezelfde maand in 2019 400% groei. Ook e-tailer JD.com bezorgde in februari 400 tot 450% meer vers vlees en groenten dan het jaar ervoor.
En Alibaba’s Ele.me telde meer bezorgingen van boodschappen. Tussen 21 januari en 8 februari bezorgden ze 600% meer ingevroren producten en 181% meer verse levensmiddelen dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Volgens QuestMobile had de grocery delivery-sector na het Chinees Nieuwjaar 70 miljoen gebruikers, 59% meer dan een jaar eerder. 10,1 miljoen van hen zouden zelfs dagelijks online boodschappen bestellen.
Lagere bezorgkosten
Tijdens de crisis steeg in China het aantal downloads van apps voor bezorging voor verse boodschappen (Alibaba’s Freshippo [Hema], Dingdong, JD Home, et cetera) en een aantal bereikte zelfs de top-5 van populairste apps. Sterkste groeier in boodschappenbezorging was volgens QuestMobile Dingdong Maicai, dat tijdens het Chinees Nieuwjaar dagelijks 40.000 nieuwe klanten verwelkomde. In tegenstelling tot Ele.me, Meituan en JD Daojia, die bestellingen ophalen bij winkels om te bezorgen bij de klant, werkt Dingdong met eigen magazijnen en levert vandaaruit binnen 30 minuten in een relatief beperkte straal van 1 kilometer. Bezorgkosten liggen hierdoor fors lager dan bij de concurrentie.
Maar is dit alles tijdelijk? JD vreesde dat de bezorging van boodschappen weer in zou storten na het hoogtepunt van de crisis en het opheffen van de lockdowns, maar de pandemie lijkt een verandering in het consumentengedrag teweeg te hebben gebracht. Volgens het bedrijf zijn veel consumenten online boodschappen blijven doen en is het aantal klanten in dat segment verdubbeld. Onder de nieuwe klanten voor boodschappenbezorging bevinden zich veel mensen van middelbare leeftijd die de apps voor het eerst gebruikten. Meituan rapporteerde dat respectievelijk 35% en 31% van de nieuwe gebruikers vijftigers en veertigers waren.
250% meer traffic
Luidt China hiermee een wereldwijde trend in? Het lijkt er wel op naarmate het virus zich over de wereld verspreidt: in het We Are Social’s Digital 2020 rapport is te lezen hoe websites en apps van supermarkten over de hele wereld gemiddeld zo’n 250% meer traffic genoten dan vorig jaar. En Twinkle meldde dat 260.000 huishoudens voor het eerst online boodschappen hebben besteld …
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Thuisbezorging boodschappen blijft
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.