De directie van MS Mode heeft uitstel van betaling aangevraagd voor zijn Nederlandse activiteiten. Voorlopig blijven de 130 winkels en de webshop in ons land open. MS Mode is onderdeel van Roland Kahn’s Coolinvestments, net als America Today, Coolcat en Sapph.
Quote schreef gisterenavond dat MS Mode ‘mogelijk op omvallen’ stond. De keten zou volgens ingewijden in de wurggreep van kredietverstrekker Rabobank zitten. Coolcat staat ondertussen onder toezicht van de afdeling bijzonder beheer van een andere bank, ING.
Surseance
Vanochtend is de surseance voor MS Mode aangevraagd. De keten relateert de situatie aan tegenvallende verkopen door de zachte winter en aan het negatieve segment in de modebranche. De activiteiten in het buitenland, waar zich de meeste van in totaal zo’n vierhonderd winkels bevinden, blijven vooralsnog buiten schot. Er wordt al gesproken met partijen over een verkoop, al dan niet gedeeltelijk.
Warenhuizen
Kahn was begin dit jaar in de markt voor een overname van V&D, maar hij kreeg geen uitbreidingskrediet om zijn ambities met de failliete warenhuisketen concreet te kunnen maken. Dat zou te maken hebben met zijn financiële positie, aldus betrokkenen tegen Quote. Veel van de panden gingen naar het Canadese Hudson’s Bay.
V&D weer online
Later wist Kahn de merkrechten van V&D in handen te krijgen. Samen met Jacco Scheffers (ook van Coolinvestments) en de voormalige Hema-topman Ronald van Zetten wil hij het merk nieuw leven inblazen, om te beginnen online. Afspraak is dat zij de helft van de winst die zij zouden maken in het eerste halfjaar doorsluizen naar de curatoren van V&D.
Gas geven online
Vorige week verklaarde Kahn de verhoging van de online omzet nog tot prioriteit voor zijn winkelketens. Het digitale omzetaandeel zou tot 50 procent moeten groeien. ‘Dat is de hoek waar we nu gas gaan geven.’
Lees ook: MS Mode pioniert met persoonlijk stijladvies online (10 maart 2016)
De rest van de winkels van Kahn zullen in rap tempo volgen (Coolcat e.d.). De grote winnaar is Zalando. Dit soort partijen maakt de (kleding) retail failliet. Doen ze wel goed als partij zijnde die pas een aantal jaar bestaat.
@Tunis, van nieuwe partijen wordt geen winst verwacht, en die maken ze dan OOK, net zo min niet, als dat de partijen die ze kapot maken.
De partijen die onderuit gaan hebben vaak per saldo wel winst gemaakt. Zalando en vele andere pure players absoluut niet. Af en toe hebben ze eens een positief kwartaaltje. Ben benieuwd hoelang dit nog doorgaat.
Je hebt helemaal verkeerd. Een partij als Zalando maakt inmiddels al winst, zie:
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/01/zalando-ziet-omzet-en-winst-flink-stijgen-in-2015-a1408945
De winstgevendheid zal de komende jaren alleen maar flink toenemen.
Zalando is inderdaad inmiddels winstgevend na grote verliezen in de opstartjaren. Op zich hebben ze bij Zalando de bedrijfsbalans in die zin eerder onder controle dan grote reus Amazon. Wat MS Mode betreft, zij zitten, net als vele andere van oorsprong fysieke retailers, vast aan hun stenen bedrijfsmodel. Je kunt dan wel vol inzetten op online maar dat weegt niet op tegen de kern van hun bedrijfsvoering die zich in de winkelstraten bevindt. Je kunt ook niet zomaar snel en doortastend reorganiseren om dat bedrijfsmodel aan te passen aan de huidige marktomstandigheden, reorganiseren kost op korte termijn altijd veel geld en meestal is dat juist het probleem. Wanneer de schuldenlast al te hoog is wordt wel erg veel van het bankwezen verwacht om een dergelijke reorganisatie mee helpen door te voeren. Een faillissement is dan de uitweg die gekozen wordt. Jammer van personeel en opgebouwde know-how. En hoe zit het met het merk? Tja, een merk kan met succes weer gerecycled worden in een nieuw online jasje, maar de langdurige waarde van een merk is ook niet meer wat het was.
En ja hoor, weer word het zure vingertje gewezen naar 'het internet'. Dat grote boze internet dat alles kapot maakt bestaat wel bij de gratie van de consument, en dat zijn wij. Ondernemers die roepen dat een onderneming door 'het internet' kapot is gemaakt gaan volledig voorbij aan het feit dat deze winkels het waarschijnlijk ook zonder het internet niet gered hadden. Veel retailers weigeren met hun tijd mee te gaan; of lees: aan de klantverwachting te voldoen. Wie zit er anno 2016 nou nog te wachten op stoffige winkels vol dezelfde soort kleding tegen een onaantrekkelijke prijs, aangeprezen door kleverige verkopers die alleen aan hun commissie denken.
'Het internet' zal nog veel meer slachtoffers eisen. Slachtoffers die nu als verdoofde koeien richting de slachtbank lopen; roepend dat het grote boze internet de schuld is van alles.
Zo. Ik moet een Wifi repeater hebben. Even op Pricewatch van tweakers gekeken en er ééntje besteld bij een site die de goedkoopste was én morgen levert. Geen mens die mij nog een electronica winkel inkrijgt. Ik ben toch niet gek!
Ben ik weer. Zit Zalando per saldo op winst........... Had ik nog nergens uitgehaald of meegekregen. Excusses. Door de transparantie in prijs maakt internet het voor winkeliers best moeilijk.
Voor een winkelier-ondernemer is het erg lastig bijsturen.Gouden handdrukken voor overtollig winkelpersoneel kan je zo je pand(en) en pensioen kosten......
Ik ben waterman en die staan bekend als eigenwijs, dus ik ben mij als winkelier bewust dat ik met mijn winkel afhankelijk ben van de gratie van de klant, Ik heb een webwinkel om vindbaar te zijn en als ik wat verkoop denk ik dat lekker meenomen.
Ook facebook marketing heb ik omarmt en het is erg leuk om te zien hoeveel mensen mijn berichten kijken, of dat klanten binnen lopen om iets wat ik onder de aandacht had gebracht kopen.
Als pand eigenaar zie ik de waarde van een eigen pand en daarmee mijn pensioen op het moment niet heel positief maar als ik nog steeds gehuurd zou hebben zou het me tot nu toe heel wat meer gekost hebben. Dus ook daarin kan ik gelukkig realistis zijn.
Op het moment is het in elke branche bikkelen en heel veel fantasie gebruiken om de klant te blijven bekoren. Maar de concurrentie is nu wereldwijd en niet meer 20km-60km om je heen.
Wat helaas gebeurt is dat van iedere winkelier, de prijs van de laagste aanbieder wordt verwacht. En dat is een direct gevolg van internet en de transparatie van de prijzen. Geen probleem maar in de winkel is dat vaak lastig om mee om te gaan. En dan sta ik nog als eigenaar in mijn winkel als heeft niet iedereen dat door...
U kan zich dit voorstellen als dat u een leuke date hebt en dat die terwijl u erbijstaat nog iets lekkerders dan u probeert te scoren. Dan kan u denken gauw opzouten OF u gaat het gesprek aan. Bij een date is die ander totaal anders dan u, maar helaas in het geval van de winkelier is de inhoud hetzelfde en de verpakking ook, alleen is de ander bereid verder te gaan, dan u voor u gevoel zou willen.
Dus de onderhandeling in dat geval is nogal scheef en voor mij persoonlijk. In mijn winkel willen we ooit mee met die prijs maar ooit ook niet. Dat is dan verder ook geen discussie, klant is geen dief van zijn beurs maar ik ook niet van de mijne. Soms is er omzet die letterlijk of figuurlijk meer kost dan hij opbrengt. En dan zien we daarvan af.
Gelukkig ga ik nog steeds elke dag met plezier naar mijn winkel, maar ik zou u allen wel eens in mijn schoenen willen zien en kijken hoe u hiermee omging.
Voor mij ligt M&S mode in dezelfde straat, in de looproute naar mijn winkel dus als die wegvalt is de straat minder aantrekkelijk. Maar daar gaan we mee handelen als dat zo is. Is niet het eerste lege pand en zoals u allen aangeeft ook niet het laaste.