Twinkle | Digital Commerce

Multichannel boodschappen doen rukt op

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:00

Steeds meer Nederlanders doen de boodschappen zowel in de supermarkt als online, blijkt uit nieuwe cijfers van GfK. Het aantal ‘multichannel shoppers’ groeide in een jaar tijd met 70 procent. Toch is het aandeel van deze groep op de hele consumentenpopulatie nog gering.

In het tweede kwartaal van dit jaar deed 5,9 procent van de consumenten zowel online als offline supermarktboodschappen, versus 3,6 procent in dezelfde periode van 2015.  

Welgestelde gezinnen
Multichannel shoppers besteedden bijna 30 procent van hun boodschappenbudget online, aldus GfK: ‘Daarnaast geven ze 22% meer uit aan het boodschappenpakket dan gemiddeld. Dit komt vooral de oververtegenwoordiging van welgestelde gezinnen binnen de multichannel shoppers.’

2 op de 100 euro online
Al met al becijfert GfK ‘de totale omzet in de online supermarkt’ op 2,1 procent van alle Nederlandse supermarktbestedingen in het tweede kwartaal. Bijna alle supermarktketens zijn bezig hun online bestelmogelijkheden uit te breiden, winstgevend zijn de e-commerce activiteiten vooralsnog niet. Jumbo's Ton van Veen sprak in dit licht van een ‘hypotheek op toekomstige winstgevendheid’.