Twinkle | Digital Commerce

Brouwer: ‘Naar winstgevende online groei met Blokker’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:14

Long tail en realtime zijn de sleutelbegrippen in de digitale strategie van de Blokker Holding. De nummer 13 in de laatste Twinkle100 heeft zijn zinnen gezet op een plaats bij de eerste tien. ‘Winstgevende groei realiseren en een plek in de top 10, dat wordt het in 2016.’

Die ambitie deelt omnichannel-directeur Antoine Brouwer in het jaarverslag van de Blokker Holding (pdf). Op de lijst met de grootste online retailers van Nederland schoof het concern de laatste jaren steeds naar boven op (van plek 26 via plek 17 naar de huidige plek 13).

Brouwer blijft binnen de Twinkle100 omhoog kijken. Hij geeft leiding aan Nextail, waarin de digitale activiteiten van de verschillende winkelformules een kleine twee jaar geleden werden gebundeld

Rode cijfers
Bekend was al dat Blokker Holding vorig jaar een online omzet van 133 miljoen heeft gerealiseerd. De 37 procent groei van de webinkomsten (inclusief bestelpunten in winkels) kon de derving in de winkelstraat niet compenseren. Blokker Holding noteerde een nettoverlies van 52 miljoen euro, op een iets geslonken totaalomzet van 2.076 euro.

Duidelijk is dat het online omzetaandeel flink groeit, toch bedroeg het vorig jaar niet meer dan 6,4 procent van de concerninkomsten. Ongeveer 1 op de 16 euro’s kwam digitaal binnen. Die webinkomsten zijn nog niet winstgevend.

Long tail
‘De focus voor 2016 is gericht op winstgevendheid en het hart van de e-commerce: long tail en realtime’, is in het jaarverslag te lezen. Om in 2016 wél zwarte cijfers te kunnen schrijven met Nextail wil Brouwer allereerst de webassortimenten fors uitbreiden. ‘Voor het bieden van een endless aisle moet je oneindig veel producten online kunnen aanbieden', zegt hij in een interview binnen het verslag. 'Het vergroten van ons assortiment is een continu proces waaraan we veel aandacht besteden.’

Realtime
Bij de tweede pijler, realtime, spelen de verschillende vormen van distributie een rol. De komst van een nieuw e-fulfilmencenter in Gouda heeft de levering aan consumenten gestroomlijnd. Maar er zijn meer opties. Brouwer: ‘We hebben een pilot met distributeur PostNL om speelgoed binnen een uur na de online bestelling bij de klant thuis te laten bezorgen. Dat product komt uit een winkel (van Blokker, red.) in de buurt en wordt gehaald en gebracht door PostNL. Dit is een interessante pilot, ook voor de andere werkmaatschappijen. We beschikken dankzij onze winkels over een fijnmazig netwerk dat volop mogelijkheden voor distributie biedt.’

Lees ook: