Twinkle | Digital Commerce

Walmart’s bezorgabonnement verscherpt strijd met Amazon

2017-11-11
180101
  • 1:21

Amazon krijgt in de Verenigde Staten serieuze concurrentie op het gebied van snel en gratis verzenden van online orders. Walmart test momenteel een subscription service à la Prime met lokale vervoerders.

De titanenstrijd barst los. 's Werelds grootste retailer neemt het in e-commerce op tegen de grootste online retailer met het abonnement ‘ShippingPass’. Voor 49 dollar per jaar krijgen klanten van Walmart hun artikelen 'gratis' binnen twee dagen in huis.

Niet meer een week
ShippingPass wordt momenteel getest door een uitgenodigde groep consumenten. Walmart zet lokale vervoerders in om producten sneller vanuit zijn acht fulfilmentcentra of tachtig fysieke winkels/delivery hubs te bezorgen. Eerder deden online orders er met FedEx bijna een week over.

Eerste test
Walmart testte vorig jaar al een bezorgabonnement, waaraan gratis three-day shipping voor 50 dollar gekoppeld was. Het verschil met ShippingPass is het nieuwe netwerk van lokale vervoerders waar de keten van profiteert.

Concurrentie
Walmart pompt zo’n 2 miljard dollar in nieuwe e-commerce technologieën, deels gerealiseerd vanuit @WalmartLabs. ShippingPass is één van de vruchten van deze investering. Het bedrijf is niet de eerste die Amazon met gratis snelle verzending probeert te verslaan. Target, Overstock, Toys ‘R’ Us, Saks Fifth Avenue en Staples bezorgen veelal gratis binnen twee dagen. Met of zonder abonnement.

Online race
Walmart is echter wel de eerste die volgens Amerikaanse analisten een serieuze dreiging voor Amazon vormt. Walmart wist de afgelopen jaren online terrein te winnen op de pure player, maar in 2015 groeide Walmart’s digitale omzet minder snel dan die van zijn concurrent. Het nieuwe bezorgabonnement kan daar dit jaar verandering in brengen.