Twinkle | Digital Commerce

Groei of winstgevendheid

2017-05-26
180101
  • 1:47

Een steeds terugkerende vraag rondom e-commerce is waar de focus op te leggen; groei of winstgevendheid. Of wordt die vraag juist te weinig gesteld en hoor ik voornamelijk: ‘Hoe kunnen we/ze winst maken?’


Die focus op winst is best begrijpelijk, want er zijn natuurlijk talloze voorbeelden van online shops die het niet gered hebben. Gezien mijn ervaring (zowel failure als succes) vind ik dat de discussie te ongenuanceerd wordt gevoerd.

Is dit nou echt de belangrijkste vraag? Volgens mij niet. Uiteindelijk is duurzaamheid het belangrijkste wat er is, of je nou wel of geen winst maakt. Je bouwt en/of runt een bedrijf met als doelstelling om dit voor lange termijn te doen. En blijkbaar kun je zonder ooit echt significante winst te maken een belangrijke speler worden. Niet zelden worden Amazon (107 miljard dollar omzet/600 miljoen dollar winst) en Zalando (3 miljard euro omzet/122 miljoen euro winst) aangehaald (cijfers over 2015). Ze maken beiden winst. Echter de 0,56 procent winst van Amazon voelt marginaal, de 4 procent van Zalando al meer overtuigend, maar hier hangt in veel kringen nog altijd een negatief sentiment omheen.

Amazon, inmiddels de grootste retailer ter wereld, maakt al jaren een dergelijke marginale winst. Terwijl aan hun continue groei maar weinig ‘klassieke’ bedrijven kunnen tippen. Hun focus ligt volledig op duurzame groei van hun ecosysteem. Met nog maar een keer de nadruk op duurzaam. Wat we in deze context overigens niet weg mogen cijferen is de paar miljard die in Amazon is geïnvesteerd om hier te komen.

Wat betekent het als de grootste retailer, tevens grootste online winkel, besluit dat alleen groei belangrijk is? En, nog belangrijker, wat kunnen we hiervan leren als webwinkelier? In elk geval dat er een heilig verbond bestaat tussen groei en cashflow. Zeker voor bedrijven die al wat langer meedraaien en uit de klassieke retail komen, blijft het concept van geen winst maken en groeien lastig. Maar in plaats van per definitie kritisch te zijn, nodig ik iedereen uit om eens na te denken waarom bedrijven met deze filosofie het wél redden en wat je daar met je eigen bedrijf van kunt leren.

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 4-2016.