BCC gooit het roer om. De keten voor consumentenelektronica stelt zowel offline als online de klant centraal, in plaats van het product. ‘Eerst de klant, dan pas het product, dat wordt de nieuwe kern. Het klinkt gek, maar veel traditionele retailers doen dit nog niet overal’, zegt chief customer officer (cco) Olger Kistemaker.
BCC schrijft in een persbericht dat het ‘waardevolle relaties met consumenten wil aangaan’. Dit moet zowel offline als online gebeuren. Kistemaker laat aan Twinkle weten op dit moment niet veel concreter dan dat te kunnen zijn.
Internet niet alleen boosdoener
‘We geloven erg in de combinatie online/offline’, zegt hij. ‘Veel traditionele retailers hebben het product centraal staan. De afgelopen tijd hebben we er veel van zien omvallen, wijzend naar het internet als grote boosdoener. Online speelt zeker een rol in de problemen, maar het ligt ook bij de bedrijven. Je moet je aanpassen aan wat de klant wil. Wij kunnen als retailer een product wel graag willen verkopen, omdat er bijvoorbeeld een hoge marge op zit, maar wil de klant dit product wel?’
Goed moment
BCC, dat in het rijtje staat van ketens die volgens Cor Molenaar fors moeten ingrijpen, voert de veranderingen het komende jaar ‘stap voor stap’ door. ‘We vonden het nu een goed moment om onze nieuwe strategie aan te kondigen, zo na alle sombere berichten in de retailbranche en de technische problemen die we afgelopen zomer hadden. Die problemen hadden echt alleen met een technische storing te maken, niet met het bedrijf’, benadrukt Kistemaker. ‘We gaan ons nu aanpassen aan de nieuwe markt en die draait om de wens van de consument’.
Wauw. Wat een fantastisch nieuws! Wat fijn dat Twinkle haar journalistieke kwaliteiten heeft ingezet om dit nieuws te ontfutselen!
Ben benieuwd joh. Dus de klant krijgt invloed op het assortiment en 'andere zaken waarover ze nu nog niet concreet kunnen zijn'. De toekomst zal uitwijzen wat dat precies betekent, en of de BCC met deze nieuwe klantgerichte strategie hét verschil kan maken!
Dat u dit bericht schrijft klint een beetje opgewekt echter helaas heb ik het weer moeten ervaren in uw filiaal te zutphen dat uw personeel de grote boosdoener is.
In Ede was ik al zwaar teleurgesteld bij de aankoop van twee witgoed apparaten en dus niet gekocht en nu was zutphen aan de beurt omdat we daar toevallig waren.
Na 20 minuten wachten en kijken of iemand wilde helpen zijn we maar weer gegaan en heb ik de tablet toch maar bij media markt gehaald.
Als u nu eens personeel regelt die snapt wat ze verkopen en klantvriendelijk zijn dan kom ik wel weer terug.
vriendelijke groet,
F Sanderse
@Dirkjan: Dit is wat BCC naar buiten wil brengen, buiten de standaard info uit het persbericht. Ben blij dat je zeer veel waardering toont voor onze navraag en het zorgvuldig gekopieerde nieuws in andere media links laat liggen.
De kop van dit artikel zegt alles: wij nu wel dat deden ze dus niet. Al die verkopers en verkoopsters die elk jaar weer een andere richting ingeduwd worden weten nog steeds niet dat de klant voor hun boterhammetje zorgt. Geïnteresseerd in de provisie maar niet in de klant helaas.
@Marit - Twinkle lees ik elke dag met veel plezier!
De kritiek is eigenlijk gericht op BCC. Die verdient dit artikel niet -zeker niet met deze kop - als ze wel met een persbericht komen maar 'het niet concreter kunnen maken'. Mijn waardering voor de BCC is na het lezen van dit artikel nog verder afgezakt.
Volgens mij doet BCC het zo slecht nog niet.
Wat betreft zekerheden , prijzen zijn ze voor mij nog een van de beste webwinkels waar je online spullen kan bestellen.
Zie onderzoekje waart 15 webwinkels worden vergeleken.