Twinkle | Digital Commerce

BCC: ‘Veel retailers stellen klant niet centraal, wij nu wel’

2017-05-27
180101
  • 1:28

BCC gooit het roer om. De keten voor consumentenelektronica stelt zowel offline als online de klant centraal, in plaats van het product. ‘Eerst de klant, dan pas het product, dat wordt de nieuwe kern. Het klinkt gek, maar veel traditionele retailers doen dit nog niet overal’, zegt chief customer officer (cco) Olger Kistemaker.

BCC schrijft in een persbericht dat het ‘waardevolle relaties met consumenten wil aangaan’. Dit moet zowel offline als online gebeuren. Kistemaker laat aan Twinkle weten op dit moment niet veel concreter dan dat te kunnen zijn.

Internet niet alleen boosdoener
‘We geloven erg in de combinatie online/offline’, zegt hij. ‘Veel traditionele retailers hebben het product centraal staan. De afgelopen tijd hebben we er veel van zien omvallen, wijzend naar het internet als grote boosdoener. Online speelt zeker een rol in de problemen, maar het ligt ook bij de bedrijven. Je moet je aanpassen aan wat de klant wil. Wij kunnen als retailer een product wel graag willen verkopen, omdat er bijvoorbeeld een hoge marge op zit, maar wil de klant dit product wel?’

Goed moment
BCC, dat in het rijtje staat van ketens die volgens Cor Molenaar fors moeten ingrijpen, voert de veranderingen het komende jaar ‘stap voor stap’ door. ‘We vonden het nu een goed moment om onze nieuwe strategie aan te kondigen, zo na alle sombere berichten in de retailbranche en de technische problemen die we afgelopen zomer hadden. Die problemen hadden echt alleen met een technische storing te maken, niet met het bedrijf’, benadrukt Kistemaker. ‘We gaan ons nu aanpassen aan de nieuwe markt en die draait om de wens van de consument’.