Twinkle | Digital Commerce

Mobiele metamorfose voor Google Shopping

2017-05-27
180101
  • 1:13

Google Shopping ondergaat het grootste redesign tot nu toe voor mobiele apparaten. Met een aantal nieuwe functionaliteiten voelt de productenzoekmachine meer aan als een app. Veel aandacht gaat uit naar het zichtbaar maken van producten in de buurt.

Google presenteert de mobiele metamorfose aan het begin van het Amerikaanse holiday shopping season. Gebruikers kunnen makkelijker dan voorheen door het aanbod navigeren door over hun scherm te tikken en te vegen. Het aantal filtermogelijkheden is uitgebreid. Wie de optie ‘available nearby’ selecteert, krijgt te zien waar in de buurt een product fysiek op voorraad ligt. Via Google Maps is de winkel vervolgens zo gevonden.

Lokale zoekopdrachten
Google stelt dat bezoekers voortaan beter geïnformeerd zijn als ze van Shopping uitklikken naar de site van een retailer. Ook beantwoordt het zoekbedrijf beter aan de toegenomen vraag naar producten in de buurt. Volgens Google is het aantal mobiele zoekopdrachten met de toevoeging ‘near me’ de afgelopen vier jaar met factor 34 gegroeid. Het nieuwe Google Shopping voor mobiele devices wordt de komende tijd uitgerold.

Meer Google
Google maakt eerder deze week twee andere stappen bekend die gevolgen hebben voor webwinkeliers. U heeft op deze site kunnen lezen over de internationale uitrol van koopknoppen in YouTube en over het ‘streamen’ van mobiele applicaties. Content uit apps kan zo toch worden getoond aan gebruikers die een app niet hebben gedownload.