Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Weber Woonwereld

2020-06-23
1000562
  • 3:27

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Timon Weber, marketingmedewerker van Weber Woonwereld.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Weber Woonwereld?

‘Weber Woonwereld is een meubelzaak in Elburg van meer dan 10.000 vierkante meter met diverse woonwinkels onder één dak. Denk daarbij aan winkelformules als Pronto Wonen, In.House en Superkeukens. Daarnaast is er ook een speciale slaapafdeling met merken als Auping, M line, Eastborn, Pullman, Caresse, Avek en Comfort Suite. Het hoofddoel van onze website was om zoveel mogelijk mensen naar onze winkel te laten komen; dit was omdat we al sinds 1986 gespecialiseerd zijn in winkelverkoop en minder in online verkoop.’

Waarom een nieuwe website?

‘De bestaande website was inmiddels verouderd en we kregen te maken met veel foutmeldingen. Het werd tijd om te gaan investeren in een goede, overzichtelijke webshop. Weber Woonwereld wil inspelen op de online kansen die er liggen. De vele ontwikkelingen op digitaal gebied maken het interessant om ook als woonwinkel te zorgen voor een goede webshop, zodat je naast je fysieke winkel extra inkomsten kunt genereren. Het is bovendien belangrijk om online goed vindbaar te zijn. Verder is een website een visitekaartje voor je bedrijf. Mensen kunnen, naast online aankopen doen, ook de collectie alvast bekijken voordat ze naar de winkel komen. Dat kan klanten over de streep trekken.’

Wat is er veranderd?

‘De website heeft een compleet nieuwe lay-out en de volledige collectie wordt dagelijks automatisch geüpdatet. Dit doen we via het Laravel product importsysteem. Daarin worden productdata door middel van API-koppelingen automatisch doorgestuurd naar de webshop en blijven alle producten en voorraden up-to-date. Daarnaast bevat de webshop een slimme zoekfunctie, een razendsnel productfilter en realtime voorraadgegevens. Bijna alles in de webshop is dynamisch opgebouwd. Dat zorgt ervoor dat er veel vrijheid is en dat elke pagina precies zo kan worden opgebouwd als gewenst. Tegenwoordig is het belangrijk dat de gebruiker binnen enkele klikken kan vinden wat hij zoekt. In de zoekbalk kan gezocht worden op zowel producttitel als op productomschrijving. In de resultaten worden vervolgens ook relevante categorieën getoond. Op een categoriepagina kan een gebruiker snel filteren op producteigenschappen. Tot slot is ook de klantenservicepagina verbeterd: er is een klantenservice en service-aanvraagpagina gerealiseerd. Op de klantenservicepagina zijn de meest voorkomende vragen te vinden. Alle vragen zijn opgedeeld in categorieën, zodat de websitegebruiker snel vindt wat hij zoekt.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘We verwachten een flinke stijging in onze online omzet en daarnaast ook een betere online vindbaarheid. Klanten kunnen in onze webshop nu beter navigeren, zoeken en filteren dan voorheen. Omdat het gebruikersgemak van de website vele malen beter is geworden, verwachten we dat meer mensen gericht de winkel komen bezoeken en daarnaast sneller een online aankoop zullen doen.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben ervoor gekozen om de website extern te laten ontwikkelen. Dit hebben we laten doen door Beter Bekend uit Elburg, een regionaal bedrijf met kennis van e-commerce en een flexibele instelling.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee, het is geworden wat we van tevoren ongeveer in gedachten hadden.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We zijn erachter gekomen dat een website nooit echt helemaal af is, doorontwikkeling blijft nodig. Het is een proces van ontwerpen, bijsturen en bijwerken. Qua tijdsplanning zijn we een halfjaar uitgelopen voordat we live konden, omdat er steeds meer wensen bijkwamen. In de toekomst komen er ongetwijfeld ook steeds nieuwe ontwikkelingen waarbij de webshop met ons mee moet groeien.’

Welke stappen wil Weber Woonwereld in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘De komende maanden willen we meerdere functies toevoegen aan onze webshop. Zo willen we de zoekfunctie nog verder uit gaan breiden en web-only artikelen toevoegen. Ook moet er nog een voorraadfilter komen en een functie waarmee artikelen die niet meer in de collectie zitten, automatisch uit de webshop worden verwijderd. Verder gaan we volop aan de slag met het optimaliseren van onze content. Ten slotte willen we samen met onze leveranciers stappen gaan zetten op het gebied van dropshipping, waarbij een leverancier producten direct naar de klant stuurt. Bij dat concept kunnen we ons als retailer op het gebied van logistiek rustiger houden en hebben we minder voorraad nodig.’