Twinkle | Digital Commerce

Amazon schrapt reclame voor andere webshops

2017-05-27
180101

Amazon maakte twee maanden geleden bekend te stoppen met Product Ads, een programma waarmee webwinkeliers gericht verkeer van Amazon naar hun eigen sites kunnen sturen. Tekstadvertenties werden als alternatief aangedragen, maar ook daar stopt Amazon weer mee.

Met Amazon Product Ads kunnen online retailers hun artikelen promoten. Ze worden getoond bij items die wel direct kunnen worden gekocht op bijvoorbeeld Amazon.com, Amazon.co.uk of Amazon.de. Adverteerders betalen een vergoeding per klik op de gesponsorde links naar hun webwinkel.

Verkopen op Amazon
Op 31 oktober gaat de stekker er echter uit, bevestigde Amazon eerder aan Twinkle. ‘We voeren continu gesprekken met onze adverteerders en partners over alternatieve mogelijkheden om Amazon-klanten te bereiken, waaronder Selling on Amazon’, liet het bedrijf weten. Daarmee zouden adverteerders verkopers moeten worden op het platform.

Amazon Text Ads
Amazon introduceerde ook een ander alternatief voor productadverteerders: Amazon Text Ads, reclames zonder plaatjes met gesponsorde links naar externe shops. Net als bij de visuele Amazon Product Ads betalen adverteerders per bezoeker (cost per click). Het programma werd vanaf de zomer getest in de VS, maar inmiddels is duidelijk dat Amazon er niet mee doorgaat.

Alleseter
Third party sellers zouden al goed zijn voor ruim de helft van Amazon's retailomzet. Een aantal van deze partijen laat ook de orderverwerking (Fulfillment by Amazon) over aan de Amerikaanse alleseter, die webshoppers graag binnenboord houdt. Met het risico dat webshops andere kanalen zoeken om hun handel aan te prijzen.