Van iedere 100 euro aan boodschappen werden er afgelopen kwartaal 2 online besteed in ons land. Het zijn de supermarkten die profiteren van de gestage online omzetgroei, die ze zelf hebben aangejaagd. Ook opvallend: bezorgen wint in populariteit terrein op afhalen.
Dat blijkt uit cijfers van GfK over het afgelopen kwartaal, door onderzoeksdirecteur Joop Holla gedeeld in vakblad Distrifood. Supermarkten tekenden van april tot en met juni voor het gros van de webuitgaven aan boodschappen; 1,2 procent van de totale Nederlandse boodschappenomzet verliep verliep via hun online kanalen. Andere, gespecialiseerde en vaak online only aanbieders tekenden voor 0,8 procent.
Specialisten leveren in
In heel het kalenderjaar 2014 was het online kanaal goed voor 1,8 procent van de Nederlandse boodschappenomzet. Supermarkten tekenden toen voor 0,7 procent, specialisten voor de rest (NB: een ruime meerderheid). Hun marktaandeel is in de eerste helft van dit jaar geslonken, van ruim 1 procent naar 0,8 procent.
Webinitiatieven van supermarkten
De verschuiving houdt verband met de webinitiatieven van supermarktketens, zoals de online entree van Jumbo eind vorig jaar. Een aantal andere namen uit de winkelstraat, waaronder Hoogvliet, Plus en Spar, breidden hun online verkoopactiviteiten uit. Vomar zette e-commerce daarentegen juist in de koelkast.
Bezorgaandeel gegroeid
Hoewel er de afgelopen anderhalf jaar heel veel afhaalpunten zijn geopend, opteren webshoppers steeds vaker voor bezorging aan huis. Afgelopen juli, toen al 2,3 procent van de boodschappenomzet online werd geboekt, werd 1,9 procent bezorgd. In augustus vorig jaar ging het om 1,2 procent van de 1,5 procent.
Lees ook: Online superspel op de wagen met maaltijdboxen (17 augustus 2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Supermarkten winnen online terrein op specialisten
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.