Twinkle | Digital Commerce

Stad.nl introduceert winkelmandje

2017-11-11
180101
  • 1:27

Stad.nl heeft een winkelmandje gekregen. Ongeveer honderdvijftig verschillende webshops verkopen er nu producten. Naast de ‘huur’ voor hun virtuele winkel betalen zij een commissie per verkoop. Ook teren ze in op de verzendkosten.

Op 7 maart 2012 werd Stad.nl geopend en daarmee de winkeltjes van enkele honderden online en offline verkopers. Het bedrijf presenteerde zich als een alternatief voor het ‘dure en overbevolkte’ Google AdWords en mikte op kleinere, unieke ondernemingen. Kopen kon er nog niet; een afrekenmodule zou later worden toegevoegd, aldus initiatiefneemsters Mabel Mangnus en Helene van der Meijs toen zij hun plannen ontvouwden.

Verzendkosten
Sinds deze week is het mogelijk te kopen op Stad.nl. Alle producten komen terecht in een centraal winkelwagentje, waardoor kopers maar één keer hoeven af te rekenen en ook maar één keer verzendkosten hoeven te betalen. Het lage tarief, van maximaal 4,95 euro, maakt het volgens Meijs aantrekkelijk om te kopen op Stad.nl.

Aan Schoenvisie legt ze uit: ‘Nadat de bestelling is binnengekomen bij Stad.nl, zetten wij de orders uit bij de verschillende retailers. Zij sturen de pakketjes op naar de consument. De verzendkosten zijn natuurlijk wat hoger dan 4,95 euro maar het verschil delen Stad.nl en de retailers met elkaar.'

Kosten en rendement
De verkoopcommissie in de virtuele stad bedraagt 8 procent, de huur 250 euro per maand. Meijs over het rendement: ‘Wij doen de marketing, en daardoor hebben we veel bezoekers, dat zijn er vijfhonderd tot duizend per dag. Dat red je als kleine webshop niet. Omdat we met z’n allen een grote speler zijn, kunnen we ook schaalvoordelen regelen. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een samenwerking met SendCloud die ervoor zorgt dat het minder geld kost om een verzending te versturen.’