Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe site: 6 tips voor succesvolle SEA

2017-08-16
20481152
  • 3:37

Bij een nieuwe website is er vaak volop aandacht voor SEO en de techniek. De SEO-specialisten adviseren over nieuwe ontwikkelingen als HTTPS en de Mobile First Index en de webbouwers zorgen dat alles technisch goed werkt. SEO-technisch is dus alles op orde.

Helaas worden andere specialismes zoals content, conversieoptimalisatie en SEA vaak vergeten. Een gemiste kans! Tijd dus om te kijken naar de impact van een site-migratie op je SEA-activiteiten en hoe jij zorgt dat je Advertising Performance op peil blijft.

Tekst: Dave Driessen

1. AdWords-zoekwoorden/-zoekopdrachten

Je AdWord- account verschaft veel data, waaronder zoekopdrachten die de advertenties hebben vertoond van het afgelopen jaar. Hierdoor krijg je een mooi overzicht van het zoekgedrag van je bezoekers op basis van de zoekwoorden die ingesteld zijn in het AdWords-account. Zo zie je in onderstaand bijvoorbeeld welke zoekwoorden het meeste vertoningen en interacties creëren.

Waardevolle data om te combineren met de inzichten uit bijvoorbeeld je Google Analytics-account. Op basis van deze gegevens is het een stuk eenvoudiger om een goed onderbouwde menustructuur te maken. Belangrijk, want de landingspagina’s in je menustructuur zijn bepalend voor de kwaliteit van de AdWords-campagnes.

2. Indeling van de campagnes

Als de menustructuur op basis van de input vanuit SEO en SEA is bepaald, zal de structuur van de AdWords-campagnes hoogstwaarschijnlijk ook veranderen. Dit, omdat de hoofdcategorieën en subcategorieën op een site vaak een goede leidraad zijn voor respectievelijk de opbouw van de campagnes en de advertentiegroepen.

Bekijk dus of een nieuwe structuur ook vraagt om een nieuwe opbouw van je advertentiecampagnes. Dit maakt het voor een (nieuwe) SEA-specialist die erin duikt meteen duidelijk hoe het zit en hoe de campagnes het beste beheerd kunnen worden.

3. De shopping feed

Deze is voor webshopeigenaren die producten in Google Shopping promoten. Zorg ervoor dat de productfeed met de nieuwe url’s klaarstaat voordat de site live is. Hierdoor kan de feed al een keer ter beoordeling verstuurd worden en spoor je eventuele fouten op. Tijdens livegang kan er natuurlijk nog een foutje in zitten, maar deze kans is een stuk geringer.

4. Remarketing

Laat je huidige bezoekers door middel van een bannercampagne weten dat de nieuwe site live is. Een mooi extra contactmoment en de kans om hen meteen vertrouwd te maken met de nieuwe (look en feel van de) site. Wellicht is een kleine promotieactie goed om extra omzet te genereren.

Denk aan een kortingsactie voor iedereen die de eerste week een bestelling plaatsen of contact opnemen. Hiervoor zijn uiteraard veel mogelijkheden te bedenken. De code die nodig is, krijgt de bezoeker uiteraard alleen via de remarketingbanner.

5. Social media activiteiten

Social media is zowel voor b2c- als b2c-bedrijven een interessante manier om de doelgroep te bereiken. Bij de overgang naar een nieuwe site zijn er echter een paar aandachtspunten voor een succesvolle inzet. Zorg bijvoorbeeld dat de url’s die je gebruikt nog steeds correct zijn (en niet op 404-pagina’s landen).

Ook is het wel zo handig dat de uitingen die je gebruikt aansluiten bij de branding en look van je nieuwe site. Door deze (huis)stijl consistent op de verschillende social media kanalen in te zetten, profiteer je hier ook van het creëren van herkenning. Tot slot bieden de advertising-mogelijkheden van social ook verschillende kansen om je nieuwe site onder de aandacht te brengen.

6. Url's ombouwen

Na al dat (denk)werk blijft de livegang een spannend moment. Maar heb je de url’s binnen je advertising-kanalen al gecontroleerd? Belangrijk, want een redirect die tussen het klikken op een advertentie en de uiteindelijke bestemmingspagina zit, heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van campagnes. Je advertenties worden niet afgekeurd, maar het gaat wel ten koste van de kwaliteit.

De url’s in je campagnes controleren en beheren? Hieronder vind je de belangrijkste categorieën om na te gaan in AdWords:

  • Advertenties
  • Zoekwoorden
  • Extensies
  • In de Shopping-feed
  • Instellingen in de Shopping-campagnes (filter)
  • Targetting DSA-campagnes
  • Andere externe tools die gebruikt worden

Dit kan er in de campagne bijvoorbeeld zo uitzien:

Binnen je social media account check je het beste de volgende zaken even:

  • Alle URL targetings die gebruikt worden in de advertenties
  • Loop alle artikelen na die op het bedrijfsprofiel staan of deze niet op een 404-pagina terecht komen

Bezint eer ge begint

Moraal van het verhaal: vergeet niet om andere disciplines aan te haken bij de livegang van je nieuwe site. Zo zorg je dat de nieuwe site goed voorbereid de lucht in gaat en je advertentiecampagnes soepel blijven draaien. Twijfel je of dit het geval is? Raadpleeg dan een SEA-specialist, zij kunnen je er alles over vertellen.

Dave Driessen is SEA-specialist bij Tribal