Twinkle | Digital Commerce

7 AdWords-valkuilen om te vermijden

2017-08-17
25081410
  • 6:21

AdWords is een nuttige, maar complexe tool. Er bestaan veelvoorkomende fouten, die je uiteraard het best kunt vermijden. Bega jij één van deze zeven vergissingen?

Tekst: Karen Gijsbrechts

Om succes te behalen met AdWords heb je drie dingen nodig: tijd, budget en een gezonde portie nieuwsgierigheid. Je leert vooral omgaan met Google’s advertentiemedium door veel te experimenteren, waardoor bijna iedereen vroeg of laat wel een blunder begaat. Hieronder enkele van de meest geziene beginnersfouten: wat moet je vooral niet doen?

1. Je maakt geen groepen

AdWords geeft je de mogelijkheid om je advertenties en zoektermen onder te brengen in specifieke groepen. Die onderverdelingen niet gebruiken bij het opstellen van je AdWords-campagnes is één van de grootste vergissingen die je kunt begaan. Iedereen die googelt op die termen, zal dan namelijk dezelfde advertentie voorgeschoteld krijgen.

Daarom kan je beter voor elke campagne je advertenties en termen opdelen in groepen, en verschillende types van campagnes beheren. Scheid je zoektermen bijvoorbeeld naar analogie met je producten, zoals ‘smartphones’, ‘laptops’ of ‘tablets’. Zo kan je per advertentie kiezen voor een andere, aantrekkelijke call-to-action. In plaats van een algemene titel als ‘Koop je elektronica online’, opteer je dan voor een specifiek kopje zoals ‘Op zoek naar een budgetsmartphone?’ of ‘Nieuwe laptop nodig?’

De advertenties van Telenet draaien niet alleen rond telefoon- of internetabonnementen, maar ook rond smartphones. Des te beter je zoektermen aansluiten bij de zoekopdracht, des te waarschijnlijker wordt het dat de gebruiker daadwerkelijk klikt op je advertentie (en ook een aankoop doet). Een goede vuistregel is om niet meer dan twintig zoektermen per groep te gebruiken.

2. Je gebruikt niet de juiste zoekwoordtypes

Een andere veelvoorkomende valkuil is het verkeerd gebruiken van zoekwoordtypes of ‘matches’. AdWords laat toe dat je zoektermen toevoegt op verschillende manieren. Zo kan je kiezen voor breed zoeken, zoeken op woordgroep of exact zoeken.

Bij breed zoeken wordt je advertentie getoond bij de zoektermen in eender welke volgorde. Als je bijvoorbeeld ‘schoenen Adidas’ opgeeft, komt je advertentie tevoorschijn wanneer gebruikers zoeken naar ‘Adidas schoenen’ of pakweg ‘waar koop ik schoenen van Adidas’. Deze optie wordt standaard gebruikt wanneer je je zoektermen ingeeft bij AdWords zonder speciale tekens.

Zoeken op woordgroep zorgt ervoor dat je advertentie verschijnt wanneer naar een bepaalde, vaste uitdrukking gezocht wordt. Bijvoorbeeld zullen zoektermen als ‘Adidas schoenen kopen’ je advertentie tonen bij zoekopdrachten waarin die exacte uitdrukking voorkomt, zoals ‘waar kan ik Adidas schoenen kopen’, maar niet bij ‘Adidas schoenen’ of ‘waar koop ik Adidas schoenen’. Om deze optie te activeren, geef je je zoektermen in met dubbele aanhalingstekens. In dit geval wordt dat dus: “Adidas schoenen kopen”.

Bij exact zoeken zal je advertentie alleen opduiken wanneer gezocht wordt naar een exacte uitdrukking en niets anders. Geef je ‘Adidas schoenen kopen’ in als een exacte zoekterm, dan verschijnt je advertentie enkel bij een identieke zoekopdracht, en niet bij ‘kopen Adidas schoenen’ en zelfs niet bij ‘waar kan ik Adidas schoenen kopen’. Om een exacte zoekterm op te stellen, gebruik je in AdWords rechte haken: [Adidas schoenen kopen].

Het is belangrijk om te experimenteren met alle opties, om de hoogste conversie-ratio te bereiken. Een brede zoekterm zal je advertentie vaker tonen, maar zal niet precies inspelen op wat de gebruiker zoekt. Een woordgroep of exacte zoekterm heeft daarentegen meer kans om bezoekers naar je website te lokken, maar zal veel minder impressies opleveren.

Het is een goed idee om te beginnen met exacte zoektermen, en dan je zoektermen te verbreden wanneer dat nodig blijkt; bijvoorbeeld wanneer je niet genoeg impressies of conversies haalt.

3. Je gebruikt geen negatieve sleutelwoorden

Naast de zoekwoordtypes, bestaat er ook nog zoiets als een uitsluitingszoekwoord of een ‘negative keyword’. Zo’n negatieve zoekterm wordt gebruikt om bepaalde zoekopdrachten uit te sluiten die niet goed bij je productaanbod passen.

Denk aan een retailer die laptops verkoopt, maar geen Apple-producten aanbiedt. Hij zal ervoor kiezen om advertenties te tonen bij ‘laptop kopen’, maar kan weinig gebruikers verleiden die zoeken naar ‘Apple laptop kopen’. Daarom kan je ervoor kiezen om een uitsluitingszoekwoord in te stellen. Dat doe je door in AdWords een zoekterm met een minteken toe te voegen: -apple.

Om campagnes of specifieke advertenties te vinden die beter zouden werken met een negatieve zoekterm, kan je in Google Analytics op zoek gaan naar welke termen gebruikers ingeven. Kijk naar welke van je eigen zoektermen niet goed presteren bij die zoekopdrachten en bepaal of een uitsluitingszoekwoord toegevoegd kan worden.

4. Je vertrouwt op je gevoel

Het is prima om je gevoel te gebruiken om een advertentie op te stellen. Probeer engagerend en creatief om te springen met je tekst, en de kans is groot dat dat je bezoekers oplevert. Wat je echter best probeert te vermijden, is dat je je intuïtie meer gaat vertrouwen dan de harde cijfers. Test altijd of je advertentie de beste resultaten behaalt die het kan halen. Experimenteer met verschillende titels of een andere call-to-action, en beslis welke variant beter presteert.

Dat kan soms moeilijker zijn dan je denkt, vooral als je zelf heel trots bent op dat ene, slimme tekstje waar je veel werk in hebt gestoken. Zet je trots opzij, en ga toch aan de slag met verschillende versies. Eens je enkele tientallen kliks hebt per variant, kies je voor degene die het meeste kliks, conversies of laagste CPA (‘cost per acquisition’) oplevert. Verwijder de verliezer, en laat je nooit verleiden door je eigen mening, hoe overtuigend die ook mag zijn.

5. Je biedt niet op je eigen merknaam

Veel gebruikers denken er niet aan om te bieden op hun eigen merk of bedrijfsnaam. Dat is niet zo raar: normaal gezien komt je website op organische wijze hoog terecht in de zoekresultaten wanneer gebruikers naar je zoeken. Het is echter ook belangrijk om te denken aan je concurrentie. Zij kunnen je merk inzetten om je bezoekers af te snoepen. Jouw pagina mag dan wel als eerste organische resultaat getoond worden, hun advertentie staat er recht boven.

Vooral grote merken, zoals Apple of Zalando, zorgen ervoor dat ze niet alleen eerst staan in de organische zoekresultaten, maar ook adverteren op hun eigen merknaam. In veel gevallen is het verstandig om een hoog bedrag te bieden op je naam, zodat je eerst komt te staan en de bezoekers die naar je op zoek zijn zeker naar je eigen pagina weet te leiden.

Zalando komt zowel bovenaan te staan in de zoekresultaten, als met een advertentie.

6. Je kijkt niet naar je concurrenten

Heb jij al eens de advertenties van je rechtstreekse concurrenten bekeken? Uit hun tekst en landingspagina leer je misschien nog het meest. Kijk door de ogen van je klant en bestudeer welke advertentie je het meest aanspreekt. Wanneer je doorklikt, let dan op hoe de landingspagina van je concurrent eruitziet en vergelijk het met die van jou. Je kan ook manieren vinden om die landingspagina te bekijken zonder op de advertentie te klikken.

Denk bijvoorbeeld aan hoe je je design, je teksten, beveiliging of functionaliteit kan verbeteren. Mis je bepaalde dingen die je concurrenten wel gebruiken, zoals beoordelingen of integraties met sociale media? Maak er een lijstje van en controleer wat je zelf kan toevoegen.

Gebaseerd op je bevindingen en de zoektermen van je concurrenten, maak je nieuwe advertenties of landingspagina’s op die je test en vergelijkt met de oude versie. Onderzoek of je zo een betere conversie-ratio behaalt.

7. Je verwacht te veel van AdWords

Misschien wel het belangrijkste dat je moet weten: AdWords is geen wondermiddel. Google’s advertentienetwerk kan je helpen om je merk te promoten, en zelfs je omzet te verbeteren, maar het is absoluut geen makkelijk medium om snel geld te verdienen.

Als je budget te klein is, zal je problemen ondervinden om je advertenties te blijven testen tot ze goed presteren. Dat terwijl het vaak veel tijd en geld vergt tot je een campagne genoeg hebt geoptimaliseerd tot je een degelijke ROI bereikt.

Dat kan frustrerend worden. Vaak zal je denken dat je campagnes geen effect hebben, en overwegen om de boel op te geven. In veel gevallen is dat de foute conclusie. Om succes te halen met AdWords start je best met voldoende budget om je campagnes tijd te geven om uit te groeien. Wees geduldig, zorg ervoor dat je lang genoeg wacht om je campagnes te zien ontwikkelen én experimenteer voldoende om te ontdekken hoe AdWords voor jou kan werken.