De nieuwe consumentenwet is vanaf vandaag van kracht. De regels geven consumenten extra rechten als zij iets kopen in een winkel, op straat, aan de deur, via de telefoon en op internet. Webwinkeliers dienen dan ook de richtlijnen voor Koop op afstand door te voeren in hun shop.
De nieuwe Europese Consumentenrichtlijn wordt al een aantal maanden aangekondigd. Consumenten hebben onder andere een langere bedenktijd voor hun orders en dienen volgens de regels geïnformeerd te worden over het aangaan van een koopverbintenis met de webwinkel.
Overzicht
De afgelopen weken heeft ICTRecht in samenwerking met Twinkle diverse verdiepende artikelen geschreven over de aparte deelaspecten binnen de nieuwe wetgeving. Deze gaan over de nieuwe bezorgregels - meer specifiek over de overgang van het verliesrisico op de consument -, het herroepingsrecht bij de levering van diensten, de nieuwe uitzonderingen op het herroepingsrecht, de waardevermindering bij retouren en de veranderingen aan de bestelknop. Ook schreef ICTRecht een inleiding over dit onderwerp met daarin de grootste relevante aanpassingen in vogelvlucht en een FAQ met de meest gestelde vragen beantwoord.
ACM
De Autoriteit Consument & Markt, kortweg ACM, zal webwinkels vanaf vandaag gaan controleren op het naleven van de nieuwe richtlijnen. Al sinds begin dit jaar tikt de ACM webshops die consumenten onvoldoende informeren sneller en strenger op de vingers. Door de nieuwe wet zullen in de toekomst waarschijnlijk nog meer consumenten zich op hun rechten beroepen.
Weer een bak aan idiote regeltjes die nauwelijks te controleren zijn, of de overheid moet de 700000 werkloze in dienst nemen om al die webwinkels te gaan controleren.
Alsof de consument die op bestelling afronden drukt zogenaamd niet weet dat er betaald moet worden. Wie gaat trouwens al die extra kosten dragen die de witte boorden weer hebben verzonnen om aan de gang te blijven met innen van nutteloze organisatie contributies zoals hbd enz
O ja natuurlijk de ondernemers zelf.
Komt er nu ook een wet voor de klikkende sukkels op het internet die klakkeloos overal op klikken en dan achteraf denken NEEEE toch maar niet ( lees factuur kosten betaalkosten verzendkosten annulerings kosten o ja opnieuw verzendkosten voor retour nogmaals betaalkosten voor creditatie verprutst verpakkingmateriaal. stickers tape envelop inkt papier enz)
Ja en dan heb je net een paar elastiekjes van 1,75 verkocht met 0,20 marge.
Was het niet zalando die 90 miljoen verlies draaide door de retourkosten op 50% retouren.
Hoezo de markt verzieken om zo de grootste te worden. Wie sponsort trouwens die 90 miljoen verlies? suikeroom overheid? of de moederorganisatie die middels slinkse belasting regels in Nederland de verliezen van DE vestigingen weet weg te sluizen via de NL belastingbetaler. Nee lekker blijven slapen in denhaag. Waarom wakker worden als je toch jaarlijks gratis 150K belastinggeld mee naar huis krijgt.
Kan ik nu ook naar de fysieke winkel om eerst wat mee naar huis nemen en dan later zeggen NEEEEE toch maar niet.
Begrijp me niet verkeerd regels en afspraken prima om het kaf van de koren te scheiden maar doe dit dan 2 kanten op.
Stel verplicht dat de verkoper minimaal de werkelijke verzendkosten moet rekenen dan kan zalando e.a. ook eens winst draaien en is de oneerlijke concurentie ook de kop in te drukken.
Laat de ondernemer vrij om de consument kosten door te belasten Bewust bestellen om de verkoper op kosten jagen werk je zo alleen maar in de hand. De consument kan zelf wel bepalen of een webwinkel aan zijn eigen verwachting voldoet.
De Markt filtert de slechte webwinkels er zelf wel uit. Overheids bemoeienis is hier nergens voor nodig. Trouwens slechtwillende nepwinkels ga je met dit soort regeltjes echt niet bestrijden. Een gedupeerd consument of ondernemer mag niet eens weten door wie zij is opgelicht door de persoonsbescherming.
Een crimineel staat na een uur weer in de winkel om verder te gaan met jatten. Als je zo een vent de tent uit slaat om je spullen te verdedigen ben je zelf strafbaar en zit je langer op bureau dan de crimineel tja die komt natuurlijk uit een minderheden milieu en heeft een slechte opvoeding gehad.
Kortom ik zie deze regels weer als een gelegaliseerde manier om ondernemers die al die regeltjes niet kunnen of willen bijhouden te trakteren op een mooie overdekte belasting inning met natuurlijk 6,50 aan administratiekosten.
Ik ben een voorstander om een webwinkel een bepaalde standaard layout voor een bestel en betaal procedure op te leggen zodat de klant altijd een zelfde bestelprocedure doorloopt. dan ben je pas goed bezig voor de consument. Een klant gaat echt niet bewuster winkelen als je alles maar bij de ondernemer neer legt je maakt het voor de misbruik makende consument alleen maar makkelijker en geeft diegene nog meer bescherming.
Maak voor webwinkels een verplicht te gebruiken standaard order systeem die ook dan als regel is vastgelegd. Dan heb je recht om boetes uit te delen als je die niet gebruikt.
Het is nu nog steeds naar inzicht van de webwinkel en die kan betreft mening nogal verschillen van de ACM.
Nee er is nog een lange weg te gaan.
Zo even lekker gespuid en nu weer verder met de idiote regels toepassen.
Ook op webwinkelvragen.nl heb ik de vraag gesteld wie er nu eens een keer opkomt voor de webwinkels. Consuwijzer zegt: 'Consument is kampioen'
Eigenlijk zeggen die 3 woorden genoeg...