Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas laat webwinkeliers steeds harder lopen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:11

Nederlandse webwinkeliers boeken in de weken voor pakjesavond gemiddeld 47 procent meer omzet dan in een gemiddelde week tot 1 november dit jaar. De extra weekomzet bedraagt in deze periode 45 miljoen euro, 18 procent meer dan vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers die Thuiswinkel.org, Blauw Research en PostNL vanochtend presenteren, verkregen uit een enquête onder leden van de belangenvereniging.

De extra omzet die Sinterklaas dit jaar in het laatje brengt is met 47 procent groter dan Thuiswinkel.org had verwacht (40 procent). De meeromzet is ook groter dan vorig jaar, toen de goedheiligman voor 42 procent extra weekomzet zorgde. In de weken voor 5 december 2011 lag de omzet van Nederlandse webwinkeliers nog ‘slechts’ 36 procent hoger dan normaal.

225 miljoen euro
Het inkomstenverschil tussen de Sinterklaas-periode (1 november tot en met pakjesavond) en de eerste tien maanden van het jaar wordt dus steeds groter. In totaal levert deze periode van piekbelasting webwinkeliers dit jaar 225 miljoen euro extra omzet op (zie ook infographic in PDF).

Sint versus kerstman
Bijna een derde van de gepeilde online retailers verwacht ondanks de gestegen Sinterklaas-inkomsten dat de consument in de toekomst meer geld uit zal geven aan kerstcadeaus en minder aan sinterklaascadeaus. Vlak voor Kerst maakt Thuiswinkel.org een omzetprognose voor de online kerstuitgaven bekend.