Zalando zal als internetverkoper nooit winstgevend worden, zei medeoprichter Ilan Benhaim van Vente-privee.com vandaag op het congres van Internet Retailing in Londen. Benhaim ziet überhaupt weinig toekomst voor pure players, Amazon uitgezonderd.
Amazon is volgens Benhaim de uitzondering die zijn regel bevestigt dat de toekomst van e-commerce ligt bij multichannel retailers en merken. ‘Als je 20 procent van je omzet moet investeren om winstgevend te worden, en je conversie komt niet ver boven de 1 procent uit, dan is het gewoon een lastig spel’, zegt hij over pure online modeverkopers. ‘Zeker als je de logistiek ook nog eens uitbesteed en je tal van retouren moet verwerken.’
Uit op verkoop
Om kosten te besparen neemt Zalando de logistiek à la Amazon steeds meer in eigen hand. Toch verwacht Benhaim dat de Duitse pure player, die het Franse Vente-privee.com dit jaar vermoedelijk in omzet voorbijstreeft, geen winst zal maken. ‘Daar zijn ze ook niet op uit’, zei hij na zijn presentatie tegen Twinkle. ‘Het zijn aardige jongens, maar wel jongens die mikken op een verkoop. Wat er daarna gebeurt? Dan gaat al snel de helft van het personeel eruit en zullen er nieuwe wegen gevonden moeten worden. Moeilijk zal het blijven.’
Benhaim claimt dat het Amerikaanse Zalando-voorbeeld Zappos, met zijn soepele retourvoorwaarden, nog nooit winst heeft gemaakt en dat ook niet zal maken. ‘Zij hebben het geluk dat ze zijn verkocht aan Amazon. De investeerders achter Zalando mikken ook op zo’n scenario.’
Free traffic
Vente-privee.com, een internationale aanbieder in flash fashion, groeit ondertussen gestaag door. Volgens Benhaim trekt de site maandelijks zo'n 2,5 miljoen bezoekers, zonder investeringen in Google-advertenties: ‘Het is free traffic, dat afkomt op de mooie merken die we in de aanbieding hebben, in wisselende sales. I houd van Google hoor, maar ik betaal ze niet.’
Sneller leveren
De omzet van Vente-privee.com kwam afgelopen jaar uit op 1,3 miljard euro, waarvan 37 procent binnenkwam via mobiele apparaten. Benhaim erkent dat de omzet omhoog gaat als Vente-privee.com producten zelf op voorraad zou houden. Nu worden ze pas na een uitverkoop besteld bij de leverancier, waarna ze via de magazijnen van Vente-privee.com naar de klant worden gestuurd. Daar gaan vele weken overheen. Benhaim daarop: ‘Er zijn mensen die zeggen dat we wel 4 of 5 miljard euro omzet kunnen boeken als we overstappen op bezorging binnen 24 uur. Dat lijkt me allereerst overdreven, laat het 2 miljard euro zijn. Ik ben liever winstgevend met 1,3 miljard euro omzet dan verlieslijdend met 2 miljard.’
Jacques-Antoine Granjon
Vorige week sprak Jacques-Antoine Granjon, medeoprichter en CEO van Vente-privee.com, op het World Retail Congres in Parijs. Net als Benhaim vandaag minf of meer deed voorspelde hij daar het einde van pure players.
Ze adverteren duidelijk niet... https://www.google.nl/search?q=ventee+privee
Scherp opgemerkt! Wel een beetje jammer dat het er zo stellig instaat en dan niet klopt..
"Zalando zal nooit winst maken" onderbouwen met argumenten die niet kloppen:
Logistiek nemen ze in eigen hand
retouren verschilt per markt, maar kunnen ze elke periode verbeteren
bovendien zijn ze niet meer alleen een modeverkoper, maar hebben ze eigen labels en bieden ze een platform voor de merken zelf.
@Marijn: de (herhaalde) stelligheid komt van Benhaim, maar het was inderdaad beter geweest om e.e.a. even te checken.
Volg je het business model van Zalando dan wordt het i.d.d. moeilijk om winst te maken. Enig lichtpunt zou kunnen zijn om ooit de reclamekosten nadrukkelijk terug te kunnen brengen. Alleen vraagt expansie juist om vergelijkbaar hoge investeringen in de markt. Dat is een keuze.
Zolang je actief bent in het massasegment voeg je weinig aan waarde toe, los van het alles onder een dak principe. In feite tot groei verplicht dus. Er zullen maar weinig bedrijven zijn die deze slag uiteindelijk kunnen gaan winnen. Hoeveel van deze allround aanbieder zoals Amazon, Zalando, Zappos of kan een markt dagen? Alleen maar meer of minder hetzelfde assortiment en een vergelijkbare service bieden lijkt mij nog voor de grote, nog voor de kleine aanbieder op termijn een duurzaam business model. De slimmigheid van Vente uit zich in structureel lagere kosten, even toch net iets anders. Blijkbaar met succes.
Wat mij vooral verbaasd bij Zalando is dat hun AdWords campagnes totaal niet geoptimaliseerd zijn. Daar gooien ze echt geld weg wat zonde is. Ik denk overigens wel dat Zalando winst gaat maken, maar dan moeten ze wel de puntjes op de i zetten en dat doen ze in ieder geval niet op het gebied van SEA.