Twinkle | Digital Commerce

Alibaba investeert opnieuw flink in ShopRunner

2017-05-27
180101
  • 1:36

Alibaba vergroot zijn aandeel in het Amerikaanse ShopRunner, dat consumenten een bezorgabonnement biedt. De Chinese e-commerce reus heeft in een nieuwe investeringsronde naar verluidt 70 miljoen dollar geïnvesteerd.

De recente investeringsronde kwam voort uit de beslissing van eBay om zijn aandeel van 30 procent in ShopRunner - uiteindelijk met winst - te verkopen. Alibaba en American Express waren de grootste geldschieters in de ronde, die in totaal 206 miljoen dollar opleverde, aldus TechinAsia.

Tweede ronde
De nieuwe aandelen van Alibaba in ShopRunner markeren de verdere expansie van Alibaba op de Amerikaanse markt en de logistieke strijd met Amazon. In augustus investeerde het Chinese bedrijf ook al 70 miljoen dollar in ShopRunner, dat een directe concurrent is van Amazon Prime.

ShopRunner
Amerikanen die een account afsluiten bij ShopRunner, kunnen, net als bij Amazon Prime, een jaar lang orders gratis binnen twee dagen laten bezorgen tegen het vaste tarief van 79 dollar. Voor 8,95 dollar is een maandabonnement beschikbaar (video). Bekende online retailers als Toys ‘R Us, Drugstore.com, eBags, Newegg en RadioShack participeren in het concept. ShopRunner wordt geleid door Scott Thompson, die eerder CEO was bij Yahoo.

Transactievolume verdrievoudigen
Alibaba maakte vandaag bekend dat het bedrijf het transactievolume op zijn online marktplaatsen tot 2016 wil verdrievoudigen, tot 3 biljoen yuan (361 miljard euro). Daarmee wil het Chinese bedrijf Walmart passeren als grootste retailer te wereld, schrijft The Next Web. Om in eigen land de grootste te blijven, investeert Alibaba tot 2020 in totaal 16 miljard dollar (11 miljard euro) in Chinese logistieke voorzieningen.

Verkopen via Tmall
Ook wil Alibaba in China zijn marktplaats Tmall openstellen voor meer overzeese verkopers. Middelgrote retailers, en dus ook Nederlandse partijen, kunnen een virtuele etalage op Tmall openen om meer klanten uit China te werven. De online marktplaats zoekt nu voornamelijk naar retailers die producten in de categorieën kinderverzorging, gezondheidszorg, kleding, schoenen en tassen verkopen. Later wil Tmall gaan uitbreiden met verkopers van artikelen in andere categorieën.