Twinkle | Digital Commerce

Alibaba neemt aandeel in Amazon-concurrent Shoprunner

2017-11-11
180101
  • 1:12

De Chinese e-commerce reus Alibaba heeft naar verluidt voor 70 miljoen dollar een minderheidsbelang verkregen in ShopRunner, een platform dat orders van webwinkeliers binnen twee dagen verzendt. Net als Amazon Prime voorziet ShopRunner in een bezorgabonnement.
 
Dat melden gezaghebbende Amerikaanse media als The Wall Street Journal en The Financial Times. ShopRunner wordt geleid door Scott Thompson, die eerder CEO was bij Yahoo. Het Amerikaanse bedrijf heeft een belang van 24 procent in de Alibaba Group.

Per jaar of per maand
The Next Web omschrijft ShopRunner als ‘basically Amazon Prime for everybody else’. Amerikanen die een account afsluiten bij ShopRunner, kunnen een jaar lang orders laten bezorgen tegen het vaste tarief van 79 dollar. Voor 8,95 dollar is een maandabonnement beschikbaar (video). Bekende online retailers als Toys ‘R Us, Drugstore.com, eBags, Newegg en RadioShack participeren in het concept.

Met eBay tegen Amazon
Webshoppers worden op de sites van de participanten gewezen op het abonnement van ShopRunner, drie jaar geleden gelanceerd door GSI Commerce. Met de overname door eBay heet GSI sinds kort eBay Enterprise. Voor Alibaba en eBay is ShopRunner dus een gezamenlijk wapen tegen Amazon.

Alibaba Group
Alibaba heeft in het afgelopen kwartaal een winst geboekt van 680 miljoen dollar, ofwel ruim een half miljard euro. De omzet groeide tot 1,38 miljard dollar, 71 procent meer dan die in hetzelfde kwartaal vorig jaar.