Twinkle | Digital Commerce

Tmall is op zoek naar overzeese retailers voor zijn platform

2017-05-27
180102
  • 1:43

China’s grootste online marktplaats, Tmall, bereidt zich voor om overzeese retailers te verwelkomen op zijn platform. De dochteronderneming van de Alibaba Group wil retailers die zelf al een fysieke winkel buiten China hebben een virtuele etalage op Tmall laten openen.

Tmall wil het aantal overzeese retailers op zijn platform uitbreiden om Chinese consumenten de mogelijkheid te bieden om ook bij hen online te winkelen. De online marktplaats zoekt nu voornamelijk naar retailers die producten in de categorieën kinderverzorging, gezondheidszorg, kleding, schoenen en tassen verkopen. Later wil Tmall gaan uitbreiden met verkopers van artikelen in andere categorieën.

Eisen voor handel China
Tmall werkt al samen met een aantal grote internationale retailers als Nike en Lamborghini, maar het wil middelgrote bedrijven nu de kans geven om zich te positioneren op het platform. Dit wordt een uitdaging voor hen, meent het nieuwsmedium Tech in Asia, aangezien buitenlandse retailers, als zij in China willen verkopen, een Chineestalige online klantenservice moeten hebben en de mogelijkheid moeten bieden om producten in China zelf te kunnen retourneren.

Daarbij dienen overzeese bedrijven een security desposit te betalen van 25.000 dollar (18.500 euro) om op Tmall te mogen verkopen en moet er een jaarlijkse fee betaald worden, variërend van 5.000 (3.700 euro) tot 10.000 dollar (7.400 euro).

Alibaba domineert
Begin september voorspelde het Amerikaanse onderzoeksbureau Bain & Company naar aanleiding van een studie dat China nog dit jaar het grootste e-commerce land ter wereld wordt. Daarmee neemt China het stokje over van de Verenigde Staten. De Chinese e-commerce markt wordt gedomineerd door Alibaba, waar Tmall onderdeel van is.

Europese bedrijven die in China willen verkopen kunnen niet om Alibaba heen. Aanwezigheid op Tmall is zo’n beetje een must voor internationale (retail)merken die willen profiteren van de groeiende markt. ‘Om te kunnen slagen in China moet je Google, Facebook en Twitter bijvoorbeeld simpelweg wegdenken, die tellen totaal niet mee. Eigenlijk moet je alles wat je weet vergeten als je in China begint’, vertelde Lac Tran van Web2Asia in juni van dit jaar.