Twinkle | Digital Commerce

De indrukwekkende groei van HorecaTraders

2024-04-08
1000562
  • [branded content]
  • 4:31
Aangeboden door: Mollie

Horecabedrijven in heel Europa en ver daarbuiten weten HorecaTraders online te vinden. De handel die Mustafa Sancaktar tien jaar geleden startte, is nu Oost-Europa en de Golfstaten aan het veroveren. Tegen welke uitdagingen loopt hij daarbij aan?

HorecaTraders levert professionele keuken­­apparatuur aan horecabedrijven. Dat gaat in de woorden van Sancaktar van rvs-werktafels, grote koelingen, tot professionele staafmixers en vacuümeermachines. ‘We bedienen de professionele markt, maar ook een groeiend deel is de B2C – we zien een toename in het aantal hobbychefs dat bij ons bestelt, mensen die het mooi vinden om met professionele apparatuur te koken. We leveren de producten in heel veel landen. Zelfs aan de Bahama’s, laatst. Maar onze prioriteit is heel Europa en de Golfstaten.’

Sancaktar zag al snel in dat e-commerce het beste model is voor zijn business. ‘Ik zeg weleens: we zijn misschien qua aantal mensen een kleine organisatie, maar we zijn groot op internet. Daarmee bedoel ik dat de zichtbaarheid op internet het belangrijkste is, die is heilig.’ In Nederland werkte het e-commerce model van meet af aan, in België ging het ook snel. Hoe verder HorecaTraders Europa in gaat, hoe groter de verschillen, aldus Sancaktar. ‘Nederland loopt echt voor op het gebied van e-commerce. In Frankrijk werken ze nog erg traditioneel. Wie daar apparatuur uitzoekt, gaat naar een showroom, neemt de kinderen mee en maakt er een dagje van. Gelukkig begint het daar ook meer te ontwikkelen, in de grote steden is het al gebruikelijker om online te bestellen.’

Dit voorbeeld illustreert waar een bedrijf als HorecaTraders mee te maken krijgt als het de grens over gaat. En dan gaat dit nog over het online verkopen zelf; ook op het gebied van betalingen lopen de voorkeuren over de grens zeer uiteen.

Indrukwekkende omzet

HorecaTraders begon tien jaar geleden, op een zolderkamer in Heerhugowaard. Inmiddels heeft Sancaktar een landelijk netwerk van eindklanten, gespecialiseerde dealers, horecagroothandels, service- en installatiebedrijven. Voor alle betalingsvraagstukken bouwt hij al sinds 2014 op Mollie. ‘Vanaf het allereerste moment is Mollie Payments een integraal onderdeel van ons bedrijf geweest. We hebben gezamenlijk een indrukwekkende omzet gerealiseerd van meer dan 20 miljoen euro.’

‘Het is een van de langst lopende samenwerkingen die we hebben’, vertelt Customer Success Manager Anouschka Eleveld van Mollie. ‘Het is grappig dat Mustafa tien jaar geleden op een zolderkamer is begonnen, want onze oprichter Adriaan Mol begon twintig jaar geleden Mollie, op net zo’n manier. Hij bouwde een betalingsoplossing om iDEAL zo gemakkelijk mogelijk te maken voor webshops, als alternatief voor de complexe en dure bankoplossingen van dat moment. Toen HorecaTraders klant werd bij Mollie, waren wij ook nog relatief klein. Sinds die tijd zijn we met elkaar meegegroeid. Wij hebben de afgelopen jaren veel geïnnoveerd, hebben steeds meer producten en services toegevoegd. Initieel focusten we op het vereenvoudigen van online betalingen; vandaag bieden we een alles-in-één platform voor bedrijven van elke grootte.’

Risicovolle transacties

Een voorbeeld van zo’n nieuw product dat Mollie vorig jaar toevoegde is Acceptance & Risk, een tool voor fraudepreventie. Daarmee krijgen bedrijven een melding wanneer er een risicovolle transactie wordt gedaan. Die dienst is erg relevant voor HorecaTraders; het bedrijf zet momenteel in op groei in Oost-Europa, waar creditcardfraude vaker voorkomt dan hier. ‘Gelukkig hebben we nog nooit met creditcardfraude te maken gehad, maar dit is informatie die je als bedrijf gewoon wilt hebben. Je kunt zien hoeveel risico er aan een transactie verbonden is en of je met betrouwbare partijen zaken doet’, aldus Sancaktar.

Toch is deze tool niet alleen belangrijk voor bedrijven die over de grens verkopen. Eleveld: ‘Doordat creditcards niet zo’n grote rol hebben gespeeld in Nederland, is fraude ons tot nu toe veelal bespaard gebleven. Nu creditcards ook in ons land populairder worden, is het voor ondernemers heel fijn dat we dit soort bescherming hebben ingebouwd voor deze transacties.’

Mollie ondersteunt met dit soort diensten bedrijven die de ambitie hebben om internationaal te groeien, vertelt Eleveld: ‘We zien vaak dat Nederlandse ondernemers erg gefocust zijn op het eigen land. Op het moment dat ze besluiten om actief te worden in het buitenland, verwachten ze hun succesformule simpelweg te kunnen kopiëren. Terwijl het vaak een hele andere markt is, waar andere betaalmethodes gebruikelijk zijn, en waar mensen andere services verwachten.’ In Nederland zijn we iDEAL gewend, aldus Eleveld. ‘In andere landen zijn consumenten gewend om eerst het product te ontvangen en pas achteraf de rekening te betalen.’

Persoonlijke aanpak

Sancaktar wil met HorecaTraders zijn afnemers nu ook de mogelijkheid bieden om gespreid te betalen, omdat daar in andere landen veel vraag naar is. ‘We krijgen vanuit onze B2B-klanten steeds vaker de vraag om gespreid, achteraf te betalen. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk: wat in het ene land mogelijk is, kan in het andere weer niet. Ik wil deze optie op een uniforme manier aanbieden, zodat ik met een paar kliks een kredietcheck kan doen.’ Die wens komt binnenkort uit doordat Mollie het mogelijk maakt om klanten te laten betalen met Billie en in3 zakelijk. ‘Ik denk dat Mollie zowel een geschikte partner is wanneer je net begint als dat je een miljoenenbedrijf bent waar we nu in zitten’, aldus Sancaktar. ‘Dat is in mijn ogen wat onze samenwerking speciaal maakt: die persoonlijke benadering. Natuurlijk, Mollie heeft alle innovaties en technologie. Maar bij hoeveel grote bedrijven krijg je nog iemand aan de telefoon, die je ook goed helpt? Die combinatie van innovatie, techniek en ook nog een persoonlijke aanpak, dat is tegenwoordig echt schaars.’

Mollie 20 jaar
Mollie zet zich al 20 jaar in voor het elimineren van financiële bureaucratie en maakt fintech eenvoudiger en toegankelijker. Van betalingen (online en in-person) tot abonnementsbetalingen, financiering, reconciliatie en fraudebestrijding - alles gaat via één platform. Vandaag de dag ondersteunt Mollie met een team van 750 specialisten meer dan 200.000 Europese bedrijven in hun groei.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mollie
Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld