Twinkle | Digital Commerce

CBS: ‘grootste krimp verkoopvolume detailhandel sinds 1994’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:54

De Nederlandse detailhandel heeft het afgelopen kwartaal te maken gehad met een omzetdaling van ruim drie procent, in vergelijking met dezelfde periode in 2012. Daarmee scoort ons land slechter dan de meeste andere landen in de Europese Unie.

Dat blijkt uit cijfers van die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) vanochtend heeft gepubliceerd.

De Nederlandse detailhandel verkocht het eerste kwartaal bijna 6 procent minder artikelen dan een jaar eerder. ‘Dit is de grootste krimp van het volume sinds 1994’, meldt het CBS. Vergeleken met andere Europese landen scoort het Nederlands verkoopvolume eveneens slecht; alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië was de krimp groter. Ondanks een prijsstijging van 2,5 procent werd in Nederland ook de grootste omzetdaling (ruim 3 procent, zie de tabel) in vier jaar tijd genoteerd. Het CBS: ‘De verkopen lopen al twee jaar op rij terug.’

Omzet- en volume-ontwikkeling Nederlandse detailhandel.

Minder gevoelig
Een aantal landen, onder andere Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, zag het aantal verkochte artikelen juist stijgen. ‘Daarmee lijkt de detailhandel in deze landen minder gevoelig voor de gevolgen van de recessie’, stelt het CBS.

Non-food
De terugval van de verkopen in Nederland is geheel toe te schrijven aan de winkels in non-foodartikelen, meldt het statistiekbureau. De Nederlandse detaillisten die geen voeding of genotsmiddelen verkopen zagen het verkoopvolume in 2012 al met ruim 4 procent afnemen, in Europa was toen een krimp te zien van ruim 1 procent. Vooral doe-het-zelfwinkels en woonwinkels hebben het zwaar te verduren. De foodretailers deden het juist wel beter dan het Europees gemiddelde:

Volume-ontwikkeling food- en non-foodwinkels in Nederland en EU.

Consumentenvertrouwen

Het CBS zegt dat de slechte prestaties van de Nederlandse detailhandel in het afgelopen kwartaal niet alleen te verklaren zijn met het dalende consumentenvertrouwen in ons land. ‘In veel EU-lidstaten was het vertrouwen soms nog lager. Zo hadden Polen en Roemenie ook te kampen met een lager consumentenvertrouwen, maar groeide het verkoopvolume daar wel’, legt het CBS uit.

Tussenberekening
Tekenen van de tegenvallende kwartaalcijfers waren al te zien in een CBS-rapport over de maand maart. Toen werd bekend dat Nederlandse non-fooddetaillisten hun omzet die maand met 11,9 procent zagen afnemen ten opzichte van dezelfde maand in 2012. Het verkochte volume daalde afgelopen maart met 13 procent. De food-retailers zagen hun omzetten die maand met 4,2 procent stijgen.