De Nederlandse detailhandel heeft het afgelopen kwartaal te maken gehad met een omzetdaling van ruim drie procent, in vergelijking met dezelfde periode in 2012. Daarmee scoort ons land slechter dan de meeste andere landen in de Europese Unie.
Dat blijkt uit cijfers van die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) vanochtend heeft gepubliceerd.
De Nederlandse detailhandel verkocht het eerste kwartaal bijna 6 procent minder artikelen dan een jaar eerder. ‘Dit is de grootste krimp van het volume sinds 1994’, meldt het CBS. Vergeleken met andere Europese landen scoort het Nederlands verkoopvolume eveneens slecht; alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië was de krimp groter. Ondanks een prijsstijging van 2,5 procent werd in Nederland ook de grootste omzetdaling (ruim 3 procent, zie de tabel) in vier jaar tijd genoteerd. Het CBS: ‘De verkopen lopen al twee jaar op rij terug.’
Omzet- en volume-ontwikkeling Nederlandse detailhandel.
Minder gevoelig
Een aantal landen, onder andere Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, zag het aantal verkochte artikelen juist stijgen. ‘Daarmee lijkt de detailhandel in deze landen minder gevoelig voor de gevolgen van de recessie’, stelt het CBS.
Non-food
De terugval van de verkopen in Nederland is geheel toe te schrijven aan de winkels in non-foodartikelen, meldt het statistiekbureau. De Nederlandse detaillisten die geen voeding of genotsmiddelen verkopen zagen het verkoopvolume in 2012 al met ruim 4 procent afnemen, in Europa was toen een krimp te zien van ruim 1 procent. Vooral doe-het-zelfwinkels en woonwinkels hebben het zwaar te verduren. De foodretailers deden het juist wel beter dan het Europees gemiddelde:
Volume-ontwikkeling food- en non-foodwinkels in Nederland en EU.
Consumentenvertrouwen
Het CBS zegt dat de slechte prestaties van de Nederlandse detailhandel in het afgelopen kwartaal niet alleen te verklaren zijn met het dalende consumentenvertrouwen in ons land. ‘In veel EU-lidstaten was het vertrouwen soms nog lager. Zo hadden Polen en Roemenie ook te kampen met een lager consumentenvertrouwen, maar groeide het verkoopvolume daar wel’, legt het CBS uit.
Tussenberekening
Tekenen van de tegenvallende kwartaalcijfers waren al te zien in een CBS-rapport over de maand maart. Toen werd bekend dat Nederlandse non-fooddetaillisten hun omzet die maand met 11,9 procent zagen afnemen ten opzichte van dezelfde maand in 2012. Het verkochte volume daalde afgelopen maart met 13 procent. De food-retailers zagen hun omzetten die maand met 4,2 procent stijgen.
Hoe groot zou het aandeel van e-commerce zijn in deze cijfers? Een deel is te wijten aan de crisis. Een deel aan het koude voorjaar. Maar hoe groot is de structurele krimp door toedoen van het verplaatsen van de handel naar het web? Ik ben benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
@Eric van Hall: internet tekent voor ongeveer 5 procent van de retailbestedingen op dit moment. Het aandeel zal volgens Ronald Berger Strategy Consultants oplopen tot 35 procent in 2030. Overigens worden online bestedingen voor een belangrijk deel ook bij retailers met fysieke winkels gedaan.
Frank Quix van onderzoeksbureau Q&A zei op Multichannel 2013 dat behalve technologische (internet) en economische ontwikkelingen (crisis, laag consumentenvertrouwen) ook demografische ontwikkelingen zorgen voor druk op de omzetten van detailhandelaren: Als je de krantenkoppen moet geloven ligt het allemaal vooral aan internet, maar er is veel meer aan de hand, aldus Quix eerder dit voorjaar. Hij wees onder meer op de vergrijzing en de krimpende beroepsbevolking.
De vegrjizing i.c.m. de banken speelt ook een rol. Nog niet zo heel lang geleden kon deze groep de 'overwaarde' op hun huis financieren en dit werd uitgegeven aan meubels, keukens, auto's, vakanties en de rest.. Nu de banken niet meer meewerken aan deze bubble en de huizenprijzen dalen, is dat 'overtollige geld' ook verdwenen/ niet meer uit te geven..
We hebben de hoogste inflatie, de hoogste belastingen, betalen netto het meest aan brussel, de werkeloosheid stijgt het hardst, de duurste benzine.
We staan +/- op de derde plaats als het gaat om daling van huizenprijzen in de EU.
Dat allemaal resulteert in een laag consumenten vertrouwen.
Als de overheid dan ook nog bakken geld verliest aan prestige projecten en de redding van buitenlandse banken, dan blijft er voor veel mensen geen geld over om aan meubels uit te geven.
Daar hoef je geen geschiedenis voor gestudeerd te hebben.
@ Eric Hall. Enig idee hoeveel advertentie geld er in Nederland besteed wordt aan google en facebook etc.?
Advertentie budgetten die normaal aan Nederlandse kranten uitgegeven werden :)
Enig idee hoeveel geld buitenlandse pokerwebsites verdienen aan Nederlandse spelers? Gek dat Holland casino met verlies draait.
Enig idee hoeveel geld er naar het buitenland wegvloeit in de download industrie (itunes etc?) Dag freerecord shop.
Online je vliegticket kopen in het buitenland een fluitje van een cent. Dag reisburo.
En zo staan er aardig wat winkelpandjes leeg. Dag makelaar.
@Arjan @Nico - Bedankt voor die cijfers. De impact van e-commerce is inmiddels duidelijk zichtbaar in het straatbeeld... and we ain't seen nothin' yet!