Twinkle | Digital Commerce

‘Toekomst online boodschappen te rooskleurig voorgesteld’

2017-11-08
626514
  • 2:20

Het online omzetaandeel in food zal groeien, maar niet zoveel als door velen wordt gedacht. Dat stelt Kirsten Huijgen van EFMI, het academische kennisinstituut voor de foodsector. Ze ziet voor de komende jaren slechts een aandeel van een paar procent weggelegd.

‘Een omzetaandeel van 5 procent binnen 4 jaar is mijns inziens veel te rooskleurig’, laat Huijgen weten aan Shopper Marketing Update. ‘Mijn verwachting is dat in 2016 2 à 3 procent van de supermarktomzet via het internet wordt gerealiseerd.’

Britse boodschappenmarkt
Huijgen is auteur van het EFMI-rapport What’s Going on in Online Food Retail (pdf), dat afgelopen november werd gepresenteerd. Haar gematigdheid is gebaseerd op de ontwikkelingen in omringende landen, zegt ze. ‘Het Britse online food kanaal is aanzienlijk volwassener, aangezien bijna alle grote supermarktketens al geruime tijd online actief zijn en flinke investeringen hebben gedaan. Volgens marktonderzoeksbureau Verdict zat het Verenigd Koninkrijk in 2002 al op het omzetaandeelniveau waar Nederland zich nu bevindt (circa 0,7 procent, red.). Terwijl de sector zich sindsdien flink heeft doorontwikkeld, is het aandeel in tien jaar tijd “slechts” gegroeid tot 4,3 procent.’

Afhalen als katalysator
Het omzetaandeel van de online food retail in Nederland zal de komende jaren net als in de UK gestaag groeien, volgens Huijgens dus tot enkele procenten in 2016. In haar rapport spreekt ze de verwachting uit dat over tien jaar 5 tot 7 procent van het boodschappenbudget online wordt besteed.

Daarmee is de onderzoekster aanmerkelijk gematigder dan ING eind vorig jaar was. De bank voorspelde dat het online omzetaandeel van boodschappen al eerder twee tot vier keer zo groot zal zijn: 15 tot 20 procent in 2020. De bank beschouwt afhaalpunten als katalysator van de groei; bezorgen blijft een niche, schreef de bank eerder aan investeerders, afhalen wordt de norm voor online bestelde boodschappen.

Pick Up Points
Ahold denkt zijn online supermarktomzet met behulp van afhaalpunten te kunnen verdrievoudigen, tot 1,5 miljard euro in 2016. Ah.nl maakt inmiddels melding van 6 Pick Up Points, waarvan Albert Heijn er volgens CEO Dick Boer ‘zoveel mogelijk’ wil openen. Onlangs werd bekend dat Superdirect.com, een binnenkort te lanceren websupermarkt, honderden afhaalpunten wil openen in ons land. Beide spelers zijn voor de uitrol van click & collect afhankelijk van gemeentelijke vergunningen.

Geen gouden bergen
Volgens Huijgen zijn afhaalpunten echter geen garantie voor gouden bergen: ‘Ondanks zestienhonderd afhaalpunten in Frankrijk en het feit dat ook in België Colruyt, Delhaize en Carrefour al geruime tijd met PUP’s (Pick Up Points, red.) aan de weg timmeren, is het percentage klanten dat ooit via het web boodschappen heeft gedaan in beide landen lager dan in Nederland.’

Liever bezorgen dan afhalen
Het valt dus te bezien in hoeverre de vraag naar click & collect voor boodschappen met het aanbod meegroeit. Uit onderzoek van Deloitte bleek afgelopen september nog dat Nederlanders online bestelde boodschappen liever thuis laten bezorgen dan afhalen.