Ryaniar heeft een boete van 370.000 euro opgelegd gekregen van de Consumentenautoreit, voor vier verschillende overtredingen die zijn geconstateerd in het online boekingsproces. De Ierse luchtvaartmaatschappij hangen ook nog drie dwangsommen boven het hoofd.
Na aanwijzingen uit diverse nationale en internationale bronnen besloot de Consumentenautoriteit een onderzoek in te stellen naar het boekingsproces van Ryanair. De bestrijding van ondoorzichtige prijzen in de reisbranche staat hoog op haar actuele agenda. De waakhond kwam tot de conclusie dat Ryanair op verschillende fronten in strijd handelt met geldende consumentenregels, waaronder wetgeving over oneerlijke handelspraktijken.
Ovetredingen
Uit het besluit (pdf, 67 pag.) van de Consumentenautoriteit: ‘Ryanair heeft op haar website niet consequent alle voorzienbare en onvermijdbare kosten in de gepresenteerde prijs voor vliegtickets opgenomen. Daarnaast bood Ryanair haar klantenservice alleen in de Engelse taal aan zonder dit goed duidelijk te maken op de Nederlandstalige website. Het online boekingsproces van Ryanair heef t voor consumenten geen adequate mogelijkheid om eventuele bij het boeken gemaakte invoerfouten op te merken en te herstellen. Tenslotte heeft Ryanair in strijd met de wettelijke verplichting daartoe, geen e-mailadres op haar website getoond. Daardoor wordt rechtstreekse communicatie met Ryanair bemoeilijkt.’
Dwangsommen
Ryanair heeft inmiddels op een aantal punten verbetering aangebracht. Zo worden nu wel inclusiefprijzen vermeld en wordt duidelijk gemaakt dat de klantenservice Engelstalig is. Voor de overtredingen die nog niet zijn beëindigd heeft de autoriteit drie lasten onder dwangsom opgelegd, die kunnen oplopen tot 240.000 euro per overtreding. Ze staan los van de boetes voor de vastgestelde overtredingen, die samen uitkomen op 370.000 euro. Overigens kan Ryanair nog bezwaar aantekenen.
ANVR blij
Frank Oostdam, voorzitter en directeur van reisbranchevereniging ANVR, heeft inmiddels verheugd gereageerd op de boete. Op Twitter meldt hij: ‘Consumenten autoriteit beboet Ryanair! Zeer welkome stap ter bevordering van eerlijkere concurrentie bij online ticket verkoop. Werd tijd!’
Geen uitzondering
Toch is Ryanair niet de enige aanbieder in de reisbranche die het niet zo nauw neemt met de regels. Sterker: de Consumentenbond constateerde nog maar een paar maanden geleden dat reisaanbieders de regels massaal aan hun laars lappen, nog steeds. Geen enkele van zestig onderzochte sites gaf prijzen eind vorig jaar helemaal correct en duidelijk weer. Voor de bond reden om de Actie Reisprijzen te starten. Ryanair kwam in het onderzoek van de Consumentenbond overigens als het slechtste jongetje van de klas naar voren.
Zo zie je maar, dat je met een Engelse klantenservice ook niet meer wegkomt in Europa.
Consumenten willen in hun eigen taal aangesproken worden!
Wat is 370.000 euro nou voor een vliegmaatschappij die per jaar 1,28 miljard omzet.