Twinkle | Digital Commerce

Radar: online-ticketaanbieders leren niet van fouten

2017-05-27
168131
  • [nieuws]
  • 1:36

Kuneva_radar_ticketsEen groot aantal ticketaanbieders gaat nog steeds over de schreef bij het voorschotelen van prijzen online. In Radar pleitte eurocommissaris Meglena Kuneva daarom opnieuw voor naming and shaming.

'Niets is beter voor een gezonde markt dan bekend te maken welke bedrijven zich misdragen', zei Kuneva gisteren in het consumentenprogramma. 'Het is goed voor de klanten en voor de bedrijven zelf.'

Alle kosten
Volgens de eurocommissaris voor consumentenbescherming, die zich ook hard maakt voor webwinkelen over de Europese binnengrenzen, maakt één op de drie ticketaanbieders zich nog altijd schuldig aan misleidende praktijken. Terwijl duidelijk is dat ze in hun communicatie alle kosten moeten vermelden die bij de aankoop van een ticket komen kijken.

Opties standaard aangevinkt 
Radar nam zelf de proef op de som (fragment hier). Een aantal ticketaanbieders, waaronder EasyJet en Ryanair 'helpen' klanten bij hun keuzes, door bepaalde opties standaard aan te vinken, zoals die voor extra bagage of een reisverzekering. Kuneva: 'Niemand heeft het recht voor een ander een hokje aan te kruisen.'

Ook misleidend
Radar stuitte verder op het in rekening brengen van 118 euro voor twee Chinese visa op Kras.nl, terwijl die bij de ambassade samen maar 52 euro kosten. Verder geeft een groot aantal aanbieders bijkomende creditcardkosten niet tijdig aan en stunten met name Corendon en Transavia.com met prijzen voor reizen die niet te boeken bleken. 'Ook misleidend', reageerde Kuneva.

Zwarte lijst 
Volgens de eurocomissaris is het zaak dat nationale overheden werk maken van het bestrijden van dergelijke praktijken, waarvoor ze al een checklist opstelde. Een belangrijke stap in dat proces is de publicatie van een zwarte lijst met overtreders, zoals die in Zweden is geïntroduceerd.

Reclame Code Commissie
Het is nog onduidelijk welk ministerie in Nederland gaat toezien op de naleving van de Europese regels omtrent online-tickets. Sinds het in werking treden van de Reclamecode Reisaanbiedingen, begin deze maand, kunnen consumenten op de website van de Reclame Code Comiisie terecht met klachten. Als een ticket-aanbieder weigert een eind te maken aan de misleidende praktijken, kan de Consumentenautoriteit een boete opleggen.