Twinkle | Digital Commerce

Reisaanbieders lappen regels massaal aan hun laars

2017-11-11
180101
  • 1:15

Reisaanbieders op internet nemen volgens de Consumentenbond ‘nog steeds massaal een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen’. Geen enkele van zestig onderzochte sites geeft prijzen helemaal correct en duidelijk weer. Reden tot actie.

De Consumentenbond nam zestig sites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen onder de loep. Bij 26 van deze sites kwamen er tijdens het boekingsproces nog ‘onvermijdbare kosten’ bovenop de gecommuniceerde prijzen. Vaak ging het om reserveringskosten, maar World Ticket Center presteert het bijvoorbeeld om 59 euro aan ‘customer service charge’ te rekenen. ‘Ongehoord’, volgens directeur Bart Combée van de Consumentenbond.

Instinkers
Op 16 van de onderzochte sites stonden de annuleringsverzekeringen standaard aangevinkt, op 8 sites de reisverzekeringen. Een aantal sites biedt alleen de optie om met creditcard te betalen, waarvoor easyJet bijvoorbeeld 6 euro in rekening brengt. Ryanair maakt het wel heel bont, rapporteert de Consumentenbond: de optie 'zonder verzekering reizen' blijkt verstopt in een keuzemenu waarin klanten kunnen aangeven in welk land ze wonen.

Actie Reisprijzen
De resultaten van het onderzoek naar reisprijzen staan in de Consumentengids van januari. De Consumentenbond heeft ondertussen een digitaal meldpunt opgezet om ervaringen met misleidende reisprijzen te delen. De Actie Reisprijzen zorgt voor naming & shaming en de Consumentenbond zegt de ergste overtreders op hun gedrag te zullen aanspreken. ‘Daarbij hebben we jouw hulp nodig’, roept de bond op. ‘Welke reisaanbieder moeten we volgens jou aanpakken?'