Amerikaanse webwinkeliers moeten vanaf 17 oktober gaan betalen voor opname in Google Shopping. Om meegenomen te worden in vergelijkingen moeten ondernemers bieden op Product Listing Ads. Ze betalen ofwel per klik ofwel per sale uit aan Google.
Google kondigde vier maanden geleden aan te stoppen met gratis opname in de Google Shopping, de nieuwe naam voor wat in de VS nog twee weken Google Product Search heet. De ranking in de productenzoekmachine wordt straks bepaald door relevantie enerzijds en het bod van een retailer anderzijds. Anders dan bij gewone AdWords-advertenties zijn Product Listing Ads voorzien van onder andere prijsinformatie en productafbeeldingen.
Paid inclusion
Het naderend eind aan de gratis opname in Google’s productenzoekmachine heeft in de VS tot veel commotie geleid. Tegenstanders vinden dat Google beloftes breekt, omdat zoekresultaten straks worden beperkt tot partijen die adverteren bij de zoekgigant. Paid inclusion is de term die daar veel voor wordt gebruikt.
Internationaal
Google sprak dit voorjaar de hoopt uit de veranderingen aan zijn productenzoekmachine ook internationaal uit te rollen. Dat moet in de loop van volgend jaar zijn beslag krijgen. De woordvoerster van Google in Nederland kon Twinkle daar onlangs geen nadere details over verschaffen.
De heren van google hebben vanaf het begin wel kenbaar gemaakt dat het mogelijk betaald zou worden.
voor webshops met visueel aantrekkelijke producten is het zeker een meerwaarde. Ook voor bezoekers / zoekers is het een meerwaarde omdat het sneller duidelijk is wat je krijgt.
Aantrekkelijke foto's in de webshop zijn nu wel NOG belangrijker voor clicks en conversie
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee, zolang de kosten per conversie aantrekkelijk blijven, maar daar ben je immers zelf voor verantwoordelijk.
Lijkt me logisch dat Google dit niet gratis aanbied, dat hebben ze overigens bij de lancering al direct aangekondigd.