Twinkle | Digital Commerce

‘Fysieke winkeliers kannibaliseren e-commerce’

2017-11-08
273280
  • 1:31

Waar pure internetverkopers de online retailmarkt tot enkele jaren geleden onderling konden verdelen, pakken fysieke winkeliers nu een steeds groter deel van de taart. Omdat die taart niet veel groter zal worden, zit er maar één ding op voor pure players: winkels openen.

Die boodschap verkondigde Jean-Emile Rosenblum van Pixmania vandaag op de Global E-commerce Summit in Barcelona. Rosenblum is medeoprichter van het Franse e-commerce bedrijf, dat begon met de verkoop van camera’s, maar uitgroeide tot een brede internationale online én offline retailer en daarnaast e-commerce dienstverlener. Zie ook het verslag van de presentatie die Rosenblum’s collega Ulric Jerome vorig jaar gaf op de Global E-commerce Summit.

Iedereen is webverkoper
Rosenblum legde uit dat op dit moment maximaal 15 procent van de retailaankopen online wordt gedaan. Hij verwacht dat fysieke winkels een rol blijven spelen bij vier op de vijf aankopen, ook in de toekomst; het online aandeel zal volgens hem de 20 procent niet overstijgen. Niet alleen pure online retailers, maar ook winkelketens vissen nu in die vijver. Eigenlijk is iedereen tegenwoordig webverkoper, vatte Rosenblum samen.

Google of een winkel?
Doordat fysieke retailers extra service kunnen bieden met hun winkels (orders afhalen en retourneren bijvoorbeeld), verkleinen ze de markt voor de pure players. ‘High street retailers are cannibalizing e-commerce’, zei de Fransman vandaag enigszins gekscherend in Barcelona. ’In heel veel categorieën zullen maar heel weinig pure players overleven. Ze kunnen de komende jaren een boost aan hun business geven door winkels te openen. Een winkel is net zo goed een trekker van verkeer als Google dat is. Dat is ook zo’n beetje de afweging: Google, of een winkel. De uitkomst van die rekensom zal veel webwinkeliers verbazen.’

Zie ook: 'Retailers met winkel naast webwinkel spekkoper'