Twinkle | Digital Commerce

Groeiversnelling voor Bol.com: 18 procent meer omzet

2017-05-27
200200
  • [nieuws]
  • 2:18

Bol.com heeft 2011 afgesloten met een omzet van 376 miljoen euro, 18 procent meer dan in 2010. Waar de omzetgroei van de hele e-commerce markt stabiliseerde, boekte Bol.com meer inkomsten dan het jaar ervoor.


De omzet over het afgelopen jaar kwam uit op 376 miljoen euro, 58 miljoen meer dan in 2010. In totaal verkocht de nummer 23 van de Twinkle100 17,5 miljoen producten aan 3,4 miljoen klanten.

Groei trekt aan
Bol.com laat standaard dubbelcijferige groeipercentages zien. Maar met het volwassener worden van de e-commerce markt daalden de groeipercentages wel. In 2010 lag de omzetgroei op 14 procent, na 24 procent in 2009 en eerder 31 procent in 2008.

Afgelopen jaar trok de groei van Bol.com weer aan, geholpen door een verdriedubbeling van de omzet in België, ‘significante groei’ in digitaal lezen, de start in nieuwe productcategorieën als huishoudelijke apparatuur en witgoed en, zo stelt Bol.com, ‘een versterkte focus op lage prijzen’.

'Scherpere prijskoers'
Over de prijsfocus zegt managing director Daniel Ropers vandaag tegen Twinkle: ‘Consumenten zijn gevoeliger geworden voor prijsaanbiedingen dan in de jaren daarvoor. In veel categorieën zijn we daarom een scherpere koers gaan varen. Bij huishoudelijke apparaten hebben we echt het mes in de prijzen gezet. Op die producten zat voordat wij ermee begonnen nog relatief veel marge.’

Affiliates, Plaza, API
Bol.com zette verschillende stappen om de deuren open te gooien en derden voor zich te laten werken. De pure player startte begin vorig jaar met een eigen partnerprogramma voor affiliates en opende rond die tijd ook zijn Plaza voor externe verkopers. Sinds gister laat Bol.com met de publicatie van een API ontwikkelaars los op zijn database van circa 5 miljoen producten.

De wereld als netwerk
Ropers zegt over die openheid: 'Je kunt als eenling allemaal compromissen blijven sluiten, maar je kunt ook samenwerking zoeken. In onze visie gaat de wereld steeds meer toe naar een netwerk en daar spelen we op in. Meer dan ooit ben ik ervan overtuigd dat de online bestedingen de komende jaren flink zullen stijgen, wat er soms ook gezegd en geschreven wordt over pure players (zie: Webshop kansloos zonder echte winkel?, red).

Ropers verwacht dat over vijftien jaar tientallen miljarden extra zullen omgaan in de online productverkoop in Nederland en België. 'Dan kun je op je lauweren gaan rusten, maar wij hebben afgelopen jaar belangrijke stappen gezet om de latente behoeftes van klanten in te kunnen vullen.’

Overlopend van plannen
Ropers laat al met al doorschemeren klaar te zijn voor verdere groei: 'We lopen over van de concrete plannen om het aanbod en het platform uit te breiden en verder te verbeteren. De consument laat telkens weer zien er al klaar voor te zijn. Acquisities? Die sluit ik nooit uit, net zo zo min als fysieke winkels. Als we de service voor grote groepen klanten versneld kunnen verbeteren, dan zullen we dat niet nalaten.'