Twinkle | Digital Commerce

Bol.com stapt in witgoed

2017-11-11
212151
  • 1:53

Bol.com, dat deze maand precies 12,5 jaar bestaat, begint vandaag met de verkoop van witgoed. De webwinkel wil de consument een zo breed mogelijk productassortiment voor wassen, drogen, koken, koelen en vriezen bieden.
 
Naar eigen zeggen is Bol.com de eerste witgoedwinkel op internet die een ‘vandaag besteld, morgen in huis’ garantie biedt. Michel Schaeffer, marketing director bij Bol.com: ‘De witgoedmarkt is bovenal een vervangingsmarkt. Mensen bij wie de koelkast kapot is, willen zo snel mogelijk een nieuwe. Dankzij de eigen voorraad van hardlopers kunnen zij vandaag een koelkast bestellen en hebben ze die morgen in huis.’

Consumentenelektronica bij Bol.com
Dat Bol.com het productassortiment uitbreidt met witgoed, komt niet als een verrassing. Al sinds 2005 heeft de webwinkel consumentenelektronica in de digitale schappen. Begin dit jaar begon de verkoop van kleine huishoudelijke apparatuur zoals stofzuigers, scheerapparaten en strijkijzers. Sinds vandaag is daaraan de productcategorie grote huishoudelijke apparatuur toegevoegd, met meer dan duizend wasmachines, drogers, fornuizen, vriezers en koelkasten. Het gaat zowel om losstaande- als inbouwapparaten.

Schaeffer verwacht binnen een jaar een significant aandeel in de totale witgoedmarkt te behalen. ‘Binnen zes maanden hebben we een marktaandeel van 5 procent bereikt in enkele segmenten van de kleine huishoudelijke apparaten. Dat percentage moet op termijn voor witgoed ook mogelijk zijn.’

Witgoedplaza
Het aanbod van witgoed op Bol.com is niet alleen afkomstig van de webwinkel zelf. Binnenkort zal ook het witgoedassortiment van partners via Bol.com’s plaza worden aangeboden. ‘Voor de consument betekent dit dat zij dus nog meer keuze hebben tegen de beste prijs en beschikbaarheid', aldus Schaeffer.

Bol.com houdt ook voor witgoedartikelen bezorgkosten van 1,95 euro per bestelling aan. De consument kan zelf de afleverdag bepalen. Tegen betaling van 14,95 euro zorgt Bol.com ervoor dat bijvoorbeeld een vaatwasser niet alleen wordt bezorgd maar ook geplaatst en aangesloten, en dat de oude vaatwasser retour gaat.

Witgoed is typisch een productcategorie die mensen vaak kopen op afbetaling. Voor Bol.com is de toevoeging van witgoedartikelen aan het assortiment geen aanleiding om klanten gespreide betaling aan te gaan bieden. Schaeffer: ‘Onze propositie richt zich niet op het financieren van consumentenaankopen.’

Jan Smit
Bol.com ondersteunt de introductie van de witgoedverkoop door een off- en online mediacampagne, waarbij het zwaartepunt ligt op dagbladadvertenties. Voor zanger en tv-presentator Jan Smit is een rol weggelegd in een pr-campagne op onder meer Facebook.


Gerelateerde artikelen: