Twinkle | Digital Commerce

Rabobank opent Rabo OmniKassa voor webwinkeliers

2017-10-05
180101
  • 1:22

Rabobank heeft de Rabo OmniKassa gelanceerd, waarmee de bank een collecterende payment service provider (psp) wordt. Bij de start zitten iDeal, MasterCard, Visa, Maestro en Rabo’s eigen MiniTix in het pakket. Ook incasso, acceptgiro en rembours worden als kassaservice aangeboden.

Edwin de Ron van de Rabobank vertelde eind november over de plannen van de bank, die eerder al acteerde als distribuerende psp. Tegen Twinkle zei De Ron: ‘De merchant sluit voortaan één overeenkomst met ons, wij hebben indien nodig de contracten met derden. Als bank hebben we het voordeel dat we op de tweede dag na de transactie kunnen uitkeren, ook als wij het geld zelf nog niet binnen hebben. We maken dat bedrag bruto over naar de webwinkelier, zonder inhouding dus van kosten.’

35 cent transactiekosten voor iDeal
Rabobank vraagt geen entreekosten voor aansluiting op de Rabo OmniKassa (brochure in pdf). Webwinkeliers betalen 10 euro per maand aan abonneekosten, waarvoor 50 transacties gratis worden verwerkt. Hierna betaalt de ondernemer kassakosten per transactie volgens een staffelmodel, en transactiekosten die afhangen van de betaalmethode. Voor iDeal vraagt Rabobank 35 cent per bijschrijving (meer prijsinfo).

Mobiel en point of sale
Volgens De Ron is de naam van de Rabo OmniKassa niet voor niets gekozen. Uiteindelijk moet de virtuele geldla ook uitkomst bieden in mobiele en fysieke winkelomgevingen: ‘Het is een kassa die meegroeit met de ontwikkelingen binnen de retail. In de toekomst zullen er betaalopties voor mobiele apparaten en point of sale aan de Rabo OmniKassa worden toegevoegd. Het is een soort one-stop-shop voor de multichannel retailer', aldus De Ron.