Twinkle | Digital Commerce

Docdata: 'Focus op geografische uitbreiding'

2017-05-27
180101
  • 1:42

Docdata wil een Europese topspeler worden op het gebied van (uitbestede) e-fulfilment. Het bedrijf uit Waalwijk zoekt naar mogelijke overnames in nieuwe markten. Frankrijk staat bovenaan, aldus directeur Michiel Alting van Gesau tegen Twinkle.

Docdata maakt zijn internationale ambities kenbaar in een tussentijds bericht over het afgelopen kwartaal. Zonder concrete omzet- of winstcijfers te noemen laat het bedrijf weten dat het e-commerce transactievolume van januari tot en met september is gegroeid van 20 miljoen vorig jaar, tot 26 miljoen dit jaar.

Dohmen Solutions
Het gros van de e-commerce omzet (Docdata heeft ook een klein zusterbedrijf in IAI Industrial Systems) komt tegenwoordig uit Duitsland, laat Alting van Gesau weten. ‘Zalando was daar al een klant van ons, maar door de overname van het Duitse Dohmen Solutions is de omzet er verder gegroeid.’

Docdata is behalve in Nederland en Duitsland ook op de Britse markt actief, waar het een bescheiden marktaandeel heeft. Alting van Gesau noemt ‘groei in bestaande markten het topthema’, zoals Docdata ook aangaf bij de presentatie van de jaarcijfers over 2010.

Internationale expansie
De uitkomst van een strategische studie is dat Docdata de komende periode echter ook over de bestaande grenzen gaat kijken. Uit het kwartaalbericht (pdf): ‘De focus van Docdata zal liggen op het aanbieden van een e-fulfilment dienstenpakket, waarbij de geografische uitbreiding binnen Europa een belangrijke rol zal spelen. Docdata zal tevens de internationale expansie van haar klanten volgen. Docdata wil in de markt voor uitbestede e-fulfilment diensten in Europa een Top-5 positie veroveren.’

E-fulfilment alleen
Van Alting Gesau laat weten dat het moeilijk is om de Europese concurentie af te bakenen, omdat veel partijen slechts in één land diensten verlenen en vaak meer doen dan e-fulfilment alleen. Het eerste schept kansen voor Docdata, het tweede maakt het lastig om goede partijen te vinden om mee samen te werken of over te nemen. Van Alting Gesau: ‘Wij zoeken naar dedicated aanbieders van e-fulfilment. Zij kunnen ons helpen om de internationale ambities van onze klanten waar te maken, bijvoorbeeld door lokaal retourenverwerking mogelijk te maken.’