Na de ‘shopoverstijgende zoekfunctie' heeft Coolblue nu een winkelmandje geïntroduceerd dat vanuit alle 83 webwinkels van het bedrijf kan worden gevuld en afgerekend. Het shopoverstijgende winkelmandje helpt Coolblue om zich als paraplumerk te positioneren.
Coolblue voorzag zijn webwinkels eind 2010 van een nieuwe look and feel, waarin oranje de vertrouwde steunkleur blauw verving. Begin maart werd het mogelijk om de verschillende webwinkels van Coolblue gezamenlijk te doorzoeken. Daarna gingen de ontwikkelaars van het bedrijf ‘volop aan de slag met het shopoverstijgende winkelmandje, een functionaliteit die onze klanten ook heel graag terugzien’, aldus marketingmanager Nick Lenten destijds tegen Twinkle.
Andere plek
Nu het winkelmandje van Coolblue vanuit verschillende shops kan worden gevuld, heeft het mandje ook een andere plek gekregen op de site. Het prijkt inmiddels helemaal rechtsboven de pagina:
Rebranding
Het shopoverstijgende winkelmandje is het voorlopige sluitstuk van de rebranding van Coolblue, die directeur Pieter Zwart vorig jaar in april aankondigde. 'Coolblue moet een merk worden', zei hij op TCD, de voorloper van De E-commerce Dagen.
Geen generalist, maar specialist
Coolblue wilde shoppers van zijn nicheshops duidelijk gaan maken de gelauwerde webverkoper ook in andere productgroepen actief is, tegen dezelfde voorwaarden, zoals gratis verzending en voor tien uur 's avonds besteld de volgende dag in huis. Daarbij waakt Coolblue ervoor als generalist te worden gezien: 'Je komt voor de specialist, je blijft bij Coolblue', is dan ook het adagium.
15 procent bezoekt ook andere shop
Volgens Pieter Zwart klikt ruim 15 procent van de 120.000 dagelijkse bezoekers van de Coolblue-shops inmiddels door naar een andere shop van het bedrijf. Dat percentage zal logischerwijs toenemen als shoppers weten dat ze die producten ook gezamenlijk kunnen afrekenen:
Beetje laat in mijn beleving. Dit hadden ze ook vanaf het begin al kunnen implementeren. Diverse gratis shoppakketten bieden deze mogelijkheid al standaard, dus waarom een reus als CoolBlue hier zo lang mee moest wachten is mij een raadsel.
Afhankelijk van wat je precies met 'in het begin' bedoelt: ik vermoed dat dit te maken heeft met de initiële opzet en de manier waarop Coolblue toen nieuwe implementaties heeft gedaan. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, al vind ik een 'shop'overstijgende basket belangrijker dan een 'shop'overstijgende zoekfunctie.
Technisch geen echt opzienbarend nieuws aangezien de gehele backoffice neem ik aan ook een is. Het wordt pas nieuws als ze alle producten straks wellicht vanuit een webwinkel gaan verkopen. Met het Coolblue jasje over de sites is dat namelijk wat ze eigenlijk al doen. Coolblue is gewoon een webwarenhuis met daarbinnen specialistische kiosken of afdelingen.
Overigens is daar niets verkeerd mee. Coolblue doet het hartstikke goed en dat de klant dat ook ziet blijkt.
Beetje vreemd dat men het een winkelMANDJE noemt, maar een afbeelding van een winkelWAGEN laat zien. Maar verder is het een verstandige uitbreiding.