Twinkle | Digital Commerce

Imbull vertaalt en adopteert gedragscode kortingsites

2017-05-27
180101
  • 1:39

Imbull, eigenaar van onder meer Kortingscode.nl en Actiecode.nl, gaat zich vanaf 1 oktober houden aan de Britse gedragscode voor kortingsites. Het bedrijf heeft de code of conduct van het IAB vertaald en hoopt dat meer partijen zich eraan zullen houden.

Jochem Vroom van Imbull zegt met de gedragscode te willen voorkomen dat kortingscodes door cowboypraktijken in een kwaad daglicht komen te staan bij consument en webwinkelier: ‘In Engeland, waar deze markt een paar jaar op ons voorloopt, bleek die gedragscode anderhalf jaar geleden nodig om duidelijkheid te scheppen en valse codes te weren. Dat is hier nog niet echt aan de orde hoor, maar we willen niet dat het uit de hand gaat lopen.’

Helder
Vroom hoopt en verwacht dat het vorig jaar opgerichte Platform Affiliate Netwerken (PAN) zich aan de code zal committeren, omdat alle serieuze marktpartijen erbij gebaat zouden zijn. ‘Het gaat er vooral om dat het voor consumenten helder wordt wanneer een kortingscode nou wel of niet kan geldig is. Daardoor kunnen teleurstellingen worden voorkomen en betalen webwinkeliers minder vaak voor clicks vanaf kortingssites die geen korting verstrekken. Wij hebben als eerste gezegd dat we overgaan tot adoptie van de gedragscode, maar we hoefden daarvoor ook niet zoveel te wijzigen.’

Extra middel
Imbull heeft de afgelopen periode overleg gevoerd met Daisycon over gedragsregels voor kortingssites. Rick de Vlieger van het affiliatenetwerk schrijft in een posting op Marketingfacts.nl: ‘De adverteerder bepaalt uiteindelijk wat wel of niet mag. Deze code of conduct is een aanvulling hierop. Als extra middel om meer duidelijkheid te verschaffen zijn wij van plan om binnenkort met een feed komen met hierin alle kortingscodes die gebruikt mogen worden voor affiliate marketing. Als publishers deze feed aanhouden weten ze zeker dat de code gedistribueerd mag worden.’

De complete, vertaalde gedragscode vindt u hieronder.