Nederlandse bedrijven voelen een gemis aan expertise en methodologie over webanalytics. Doorgaans hebben ze geen enkele deskundige online-analist in huis. Zelden worden analytics data gekoppeld aan customer relationship management (crm).
Dat zijn drie van de vier belangrijkste voorlopige conclusies uit een onderzoek van het nieuwe platform AboutAnalytics. De vierde is dat bedrijven een groeiende vraag hebben naar software tools voor onder andere testing en targeting, liefst aangeboden door één leverancier.
Niet bij de hand
De bevindingen werden vandaag gepresenteerd tijdens het Webanalytics Congres. Een aantal leveranciers van analyticspakketten ging in het Amsterdamse Hotel Okura in op stellingen over de enquêteresultaten. Over het algemeen vinden ze dat zij de best mogelijke software moeten leveren, maar dat ze klanten niet bij de hand moeten nemen om hun prestaties te verbeteren of specialisten op te leiden. Consultancy en scholing zijn andere vakken, kort gezegd. De leveranciers denken sowieso niet dat er sprake is van een tekort aan kennis, eerder aan de bereidheid van bedrijven om te investeren in analytics.
Webanalytics Congres in Twinkle
In het volgende nummer van Twinkle vindt u een uitgebreid artikel over het onderzoek van AboutAnalytics naar gebruikers van webanalytics in Nederland. In hetzelfde nummer staat ook een verhaal met zeven tips van MeasureWorks die te maken hebben met de performance van uw website.
Over de internationale keynote speaker Stéphane Hamel leest u volgende week meer in een artikel op deze site.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Nederlandse bedrijven onwetend over webanalytics'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.