Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek naar inzet van webanalytics in Nederland

2017-05-27
180101
  • 1:38

AboutAnalytics voert voor het tweede jaar op rij een onderzoek uit naar de inzet van webanalytics in Nederland. De eerste resultaten daarvan worden volgende week besproken tijdens het Webanalytics Congres, waar deelnemers aan de enquête kaarten voor kunnen winnen.

AboutAnalytics is een platform voor onafhankelijke informatie over alle soorten analytics pakketten, inclusief gegevens over de Nederlandse gebruikers daarvan. Medeoprichter Taco Potze: 'Doel is om de "Independer" op het gebied van online analytics te worden. Met onze nieuwe crawler kunnen mensen zeer diepe scans uitvoeren van elke site. Binnenkort breiden we uit met meer informatie over de markt en over tools.'

Gemis
Uit AboutAnalytics' onderzoek van vorig jaar, dat samen met de Universiteit Twente tot stand kwam, bleek onder meer dat Nederlandse bedrijven een gemis voelen aan expertise en methodologie over webanalytics. Een artikel dat onderzoeksleider Potze daarover in Twinkle publiceerde vindt u hier.

Live-scan
Anders dan vorig jaar is het onderzoek dit jaar opgesplitst in een enquête voor eigenaren van websites (client survey) en een enquête voor leveranciers (consultant survey). Om de interactiviteit te bevorderen begint de survey met een live-scan van een website. Aan deelnemers van de enquête worden twee kaarten verloot voor het Webanalytics Congres, dat op 17 maart plaatsvindt in het Amsterdamse hotel Barbizon Palace.

Sturen op cijfers
In de vijfde editie gaat het Webanalytics Congres back to basics en staat ‘sturen op cijfers’ centraal. Naast presentaties van de internationaal vermaarde keynote speakers Monaj Jasra (Webanalyticsworld.net) en Neil Patel (KISSmetrics, Crazy Egg) staan praktijkcases van onder meer Ditzo, EasyToBook, Fonq.nl, Greetz, KLM, MoneYou, Nuon en SNS Bank op de rol. Het complete programma vindt u hier (en in één oogopslag hier).

Artikel in Twinkle
In Twinkle nummer 4, die medio april verschijnt, leest u een uitgebreid artikel over de resultaten van het onderzoek naar webanalytics in Nederland. Deelnemers aan de enquête krijgen de key findings ook per mail toegestuurd.

-> Naar de enquête