Twinkle | Digital Commerce

Google Analytics steeds dominanter

2017-05-27
189222
  • 1:22

Google Analytics, een analysetool waar veel webwinkeliers gebruik van maken, wint nog altijd aan populariteit bij Nederlandse site-eigenaren. Het marktaandeel van Googles meetsysteem is in ons land opgelopen tot 92 procent.

Dat zei Taco Potze vandaag op het Webanalytics Congres in Amsterdam. Potze nam vorig jaar het initiatief tot de oprichting van AboutAnalytics, een platform voor onafhankelijke informatie over analytics pakketten.

Marktaandeel
Behalve op een lopend onderzoek naar de inzet van webanalytics in Nederland was Potzes presentatie van vanochtend gebaseerd op eerder onderzoek en op resultaten van een eigen crawler die duizenden sites afstruint. Potze bracht de ontwikkeling van het marktaandeel van Google Analytics als volgt in beeld:



Achter in testing en targeting
De lijn kan verder worden doorgetrokken nu blijkt dat Google Analytics wordt ingezet door 92 procent van de Nederlandse sites die een analysetool gebruiken. Het marktaandeel hier is ongeveer gelijk aan dat van Google Analytics in de Verenigde Staten, China, Frankrijk en Groot-Brittannië. Potze voegde toe dat Nederland in vergelijking tot de Amerikanen en de Britten achter loopt (‘behind’) als het gaat om testing binnen webanalytics. Groter is de achterstand in targeting (‘way behind’).

Enqûete
De bevindingen van Potze worden uitgebreid beschreven in een artikel in het volgende nummer van Twinkle, dat medio april verschijnt. U kunt overigens nog steeds deelnemen aan de enquête die aan het onderzoek ten grondslag ligt. 

NB: In ieder magazine beschrijft Twinkle wat een bedrijf doet met webanalytics om de business te verbeteren. In het laatste nummer staat Funda centraal. Eerdere edities van de rubriek ’Wat doet u met webanalytics?’ vindt u hier.