Twinkle | Digital Commerce

Jaaromzet Amazon nadert 25 miljard dollar

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:39

Amazon boekte het afgelopen kwartaal 9,52 miljoen omzet, 42 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2008. Heel 2009 was goed voor een omzetgroei van 28 procent, tot 24,5 miljard dollar. Ook de winstcijfers van 's werelds grootste online-retailer mogen er zijn.

Amazon.com, dat vorig jaar Zappos.com inlijfde (goed voor 200 miljoen omzet in Q4), presenteerde gister een winstcijfer van 40 procent over het afgelopen jaar, tot 902 miljoen dollar. In het vierde kwartaal bedroeg de winstgroei niet minder dan 75 procent.

Harder dan de markt
Ook voor het eerste kwartaal van dit jaar gaat Amazon uit van blijvende groei: het bedrijf denkt dat de totale omzet kan oplopen tot 7 miljard dollar, waar die vorig jaar bleef steken op 4,89 miljard dollar. Amazon groeit, zeker sinds de economische crisis is ingezet, stukken harder dan de markt in binnen- én buitenland.

Derdenverkoop
Volgens analisten tekent Amazon ongeveer voor een derde van alle e-commerce transacties in de Verenigde Staten. Met name third party sales nemen een hoge vlucht; Inmiddels zouden deze derde partijen goed zijn voor zo'n dertig procent van alle verkopen op Amazon.com. CFO Tom Szkutak bevestigde gister het belang van de derdenverkoop.

Kindle
CEO Jeff Bezos zoomde, een dag na de entree van Apples iPad, in op de populariteit van e-reader Kindle. Daarvan zijn er volgens Bezos inmiddels ‘miljoenen verkocht’. Specifiekere cijfers volgen nog.

Zes op tien
Over de verhouding tussen papieren boeken en e-books zei Bezos: ‘Als we van een boek beide versies beschikbaar hebben, verkopen we op iedere tien fysieke boeken zes boeken voor de Kindle.’ Amazon maakte al bekend dat het in de afgelopen eindejaarsperiode meer digitale dan fysieke boeken aan de man bracht.

Tegenwicht
Amazon wijzigde onlangs zijn uitkeringen aan uitgevers voor de digitale boekverkoop: in veel gevallen gaat voortaan 70 procent naar de uitgever in kwestie. Daarmee wil Amazon tegenwicht bieden aan de perspectieven die Apple uitgevers biedt met de iPad.